Forsikringsdekning knyttet til grunnstøtingen til MS Nordkapp i Antarktis

Hurtigruten Group ASA har ordinære maritime forsikringsdekninger inkludert ”loss of hire” i forbindelse med grunnstøtingen til MS Nordkapp i Antarktis. Selskapet forventer ingen direkte økonomiske tap som følge av grunnstøtingen.

MS Nordkapp grunnstøtte som tidligere meldt ved Deception Island i Antarktis tirsdag 30. januar 2007. Skipet hadde 294 passasjerer og 76 besetningsmedlemmer om bord.

MS Nordnorge, som var i samme farvann, tok med seg passasjerene og deler av besetningen fra MS Nordkapp tilbake til Argentina. Ved Deception Island forekom det et mindre utslipp av lett marin diesel i forbindelse med overføring fra skadde tanker til andre uskadde tanker. Uavhengige undersøkelser og analyser foretatt i området viser nå ingen spor av forurensning etter MS Nordkapps grunnstøting. MS Nordkapp seilte torsdag 1. februar for egen maskin til Maxvell Bay på King Georges Island for midlertidig utbedring av skadene. Skipet seiler til Buenos Aires onsdag 7. februar 2007 for verkstedsopphold og permanent utbedring av skadene.

Selskapet har normale maritime forsikringer (kasko og P & I) i tillegg til ”loss of hire” – forsikring. Selskapet forventer ingen direkte økonomiske tap som følge av grunnstøtingen.

Passasjerer som var om bord på MS Nordkapp og MS Nordnorge vil i tråd med normal praksis i det enkelte land, og i samråd med forsikringsselskapet få refusjon.

Kontaktperson:
Konserndirektør økonomi/finans Jens Kristian Johnsen