Hurtigruten: Overskudd på 104 millioner kroner i tredje kvartal

Tredje kvartal 2011 ga et overskudd før skattekostnad på 104 millioner kroner, 14 millioner kroner mindre enn samme periode i 2010.

Hovedtrekkene bak resultatet er:

• Spesielle hendelser trekker ned:
              -      Ulykken med MS Nordlys gir reduserte inntekter og økte kostnader, totalt 11 millioner kroner i kvartalet

-      Sesongen med MS Polar Star på Spitsbergen kansellert etter konkurs i eierselskapet, negativ effekt 10 millioner kroner
  • Drivstoffkostnader økte med 14 millioner kroner på grunn av oljepris
  • Antall gjestedøgn økte med 2,1 prosent. Økning for både rundreiser og distansereiser
  • Kapasitetsutnyttelsen på norskekysten forbedret seg ytterligere, 101 prosent kapasitetsutnyttelse i kvartalet, mot 97,5 prosent i fjor.

Brannen om bord på MS Nordlys ved Ålesund 15. september var dramatisk. To ansatte omkom og to ble hardt skadd i den alvorligste ulykken i Hurtigruten på nesten 50 år. Kvartalsresultatet ble belastet med 11 millioner kroner på grunn av økte kostnader og reduserte inntekter. Skipet planlegges å være klar for rutedrift igjen fra 20. mars 2012.

Kapasitetsutnyttelsen på norskekysten forbedres stadig og i tredje kvartal hadde Hurtigruten for første gang et belegg på mer enn 100 prosent. Inntektene økte med 42 millioner kroner i tredje kvartal sammenlignet med tilsvarende periode i 2010 på grunn av flere gjestedøgn på norskekysten og på explorerkipet MS Fram, samt økte inntekter fra chartervirksomheten.

MS Finnmarken avsluttet oppholdet i Australia 30. oktober etter endt oppdrag på 18 måneder som hotellskip.

-         Tredje kvartal er normalt Hurtigrutens sterkeste kvartal. Den positive utviklingen i antall gjestedøgn fortsetter, og det gleder vi oss over. Likevel har 2011 blitt et utfordrende år. Den dramatiske ulykken med MS Nordlys og hendelser med flere skip i første halvår har ført til reduserte inntekter og økte kostnader. Nedskrivninger innen bussvirksomheten og kortere varighet enn forventet på charterkontrakt i Australia påvirker også årsresultatet negativt, sier administrerende direktør Olav Fjell.

(Tall i millioner kroner) 3. kv. 2011 3. kv. 2010
Driftsinntekter 1 231 1 189
Driftskostnader 985 930
Driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) 246 260
Av- og nedskrivninger 92 89
Driftsresultat (EBIT) 154 171
Resultat før skatt for videreført virksomhet 107 114
Resultat før skatt for ikke videreført virksomhet -3 4
Resultat før skatt 104 118

Konsernet hadde pr. 30. september 2011 en egenkapital på 1 676 millioner kroner og egenkapitalandelen var 28,4 prosent (27,6 prosent ekskl. konvertibelt lån). Konsernets kontantbeholdning var pr. 30. september 2011 på 784 millioner kroner.

For utfyllende opplysninger, se selskapets nettside: www.hurtigruten.no , eller børsmelding sendt 10. november 2011, ticker- kode ”HRG”.

Eventuelle spørsmål rettes: Administrerende direktør Olav Fjell, 975 79 305, CFO Anders Olstad, 900 22 559 Kommunikasjonssjef Ragnar Norum, 957 65 604