Hurtigruten avslutter hurtigbåtvirksomheten 31.12.09

Hurtigruten ASA solgte fergevirksomheten i Nordland og Troms, samt hurtigbåtene i Nordland til Torghatten Nord AS 5. Januar 2009. Fire hurtigbåtsamband i Troms med tilhørende fem hurtigbåter ble ikke overdratt. Denne virksomheten avsluttes ved årsskiftet 2009/10 når Veolia overtar Hurtigbåtsambandet Tromsø – Finnsnes – Harstad.

Hurtigbåtene vil nå bli solgt eller leid ut. MS Fjordprinsessen og MS Vågsfjord selges for henholdsvis 9,5 og 7,5 millioner kroner til Torghatten Nord AS. Leveringsdato er 4. januar 2010 og transaksjonene medfører ingen vesentlige regnskapsmessige gevinster eller tap. For MS Fjorddronningen II er det signert intensjonsavtale med greske kjøpere. For MS Fjordkongen og MS Fjorddronningen er det inngått leieavtale (bareboat) til Veolia Transport Nord AS for videre bruk av fartøyene i hurtigbåtruten Tromsø – Finnsnes – Harstad. Leieperiodene for MS Fjordkongen går frem til 20. februar 2010 og for MS Fjorddronningen til 20. april 2010. Disse to båtene vil deretter bli solgt.