Hurtigruten ga julegaven til Redningsselskapet

Hurtigruten har de siste årene hatt tradisjon for å gi en symbolsk gave til alle ansatte samt til gjester som er om bord på julaften. Ved flere anledninger har det kommet spørsmål om ikke Hurtigruten burde støttet en humanitær sak eller organisasjon i denne forbindelse. For 2012 vil det ikke bli gitt julegave fra bedriften til de ansatte eller til gjestene om bord på julaften. Hurtigruten har i stedet valgt å gi 200.000 kroner til Redningsselskapet.

- Redningsselskapet og Hurtigruten bygger på en felles historie og kulturarv og begge har felles hovedfokus - som garantister for trygghet og sikkerhet på sjøen. Hurtigruten ønsker med denne gaven å støtte opp under Redningsselskapets formål og verdier samtidig som vi gjennom gaven gir noe tilbake til lokalsamfunnene og kystmiljøet, sier konsernsjef Daniel Skjeldam

Redningsselskapet og Hurtigruten samarbeider i mange sammenhenger rent operativt omkring sikkerheten på sjøen. Dette er spesielt knyttet til øvelser i samarbeid med RITS teamene (Redningsinnsats til sjøs). Hurtigruten har ved flere anledninger også nytt godt av assistanse fra Redningsskøytene. Mange har derfor trodd at Redningsselskapet og Hurtigruten har hatt et samarbeid. Begge har ca 120 års fartstid på kysten.

– For oss er det fantastisk å få en gave på 200 000 kroner. Vi er veldig takknemlig for det, og det hjelper oss å redde liv på sjøen, sier Rikke Lind, Generalsekretær i Redningsselskapet.

På bildene: Konsernsjef i Hurtigruten ASA, Daniel Skjeldam, generalsekretær i Redningsselskapet, Rikke Lind, og frivillig redningsmann på redningsskøyta, Niels Astrup.