Hurtigruten Group ASA støtter klimaforskning

Tromsø, 9. januar 2007: Hurtigruten Group ASA har inngått en avtale med World Meteorological Organisation (WMO) om å støtte deres arbeide med øke bevisstheten om klimaendringer, spesielt i polområdene.

Hurtigruten har aktivitet både i Arktis og Antarktis, og jobber kontinuerlig med å minimere påvirkningen som virksomheten har på miljøet.

- Vi samarbeider med lokale myndigheter og miljøvernorganisasjoner som arbeider aktivt med å bevare naturen og forhindre forurensing, og vi ser hele tiden etter flere måter å forbedre vårt miljøengasjement på. Som en leverandør av opplevelser er vi avhengig av havet og naturen for kunne gi alle våre reisende gode minner samtidig med at vi tar vare på miljøet, sier Trond Øverås, direktør Hurtigruten Explorer.

WMO ønsker å skape oppmerksomhet for Det internasjonale Polaråret 2007/2008. Det har vært mange store internasjonale vitenskapelige prosjekter i polarregionene siden det første polaråret i 1882/1883. Hurtigruten hadde sin første tur i 1883 og Nansens polarskute Fram ble sjøsatt i 1892 og la ut på sin første Fram-ferd i 1893.

- Med Hurtigruten Groups introduksjon av vårt nye explorerskip MS Fram våren 2007, som skal seile både langs Grønland og i Antarktis, og den virksomheten vi har langs norskekysten og på Svalbard er det naturlig for oss å støtte arbeidet til WMO, sier Trond Øverås.

The World Meteorological Organization (WMO) er FNs overvåkingsorgan for atmosfærens tilstand, interaksjonen med havene, klimaet det produserer og hvordan dette påvirker verdens vannressurser.