Hurtigruten oppgraderer kapasiteten på Bodø - Moskenes

Det har lenge vært usikkert om det ble ekstraferge på Bodø - Moskenes etter at Sjøfartsdirektoratet meldte fra om at MS Stetind ikke fikk dispensasjon til å gå i dette sambandet, slik den har fått de siste årene. Hurtigruten ASA har nå gleden av å melde at MS Malangen er oppgradert og har fått en sertifisering som gjør at den kan settes inn i sommerrute på fergesambandet Bodø - Moskenes fra mandag 23. juni. I tillegg vil MS Bodø og MS Røst fortsatt trafikkere sambandet.

MS Malangen er en moderne lukket ferge med 62 bilplasser og en kapasitet på 190 passasjerer. Dette er 20% mer en den ekstrafergen som har trafikkert dette sambandet de to siste somrene. Fergen er bygd i 2001 og har salong på øvre dekk.

- Vi er glade for at de nødvendig sertifikater nå er på plass og at MS Malangen er klar for å gå inn i trafikk på dette viktige turistsambandet. Den vil også være med på å oppgradere tilbudet for våre kunder i Ytre Vestfjorden sier direktør for ferge og hurtigbåt i Hurtigruten ASA, Bjørn Laksforsmo.

Etter et kort verkstedopphold vil MS Stetind erstatte MS Malangen på sambandet Hansnes - Karlsøy - Vannøy.