Ikke spor av kakerlakker på MS Nordlys – Hurtigruten anmelder forholdet

Natt til lørdag 1. mars ble mannskapet på MS Nordlys gjort oppmerksom på funn av kakerlakker på dekk sju, i panoramaområdet. Funnet ble varslet av to besøkende da skipet lå ved kai i Tromsø.

Mannskapet fant de varslede kakerlakkene. I ettertid har mannskapet gjennomgått skipet, uten funn av flere kakerlakker. Da skipet i dag, mandag 3. mars ankom Trondheim, ble det grundig gjennomgått og undersøkt av et skadedyrfirma, som heller ikke har funnet spor av kakerlakker utover de som ble funnet i helga.

- Hurtigruten har grunn til å tro at kakerlakkene ble plassert på skipet med hensikt av utenforstående, og har derfor anmeldt forholdet til politiet i dag, sier kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten.

Hurtigruten varsler også at selskapet vurderer å fremme erstatningskrav mot den eller de ansvarlige.

- Hendelsen har medført ekstraordinær innsats og kostnader, og har dessuten utløst en omfattende og negativ medieomtale som selvsagt er en belastning for en av Norges viktigste aktører innen reiseliv og passasjertrafikk, påpeker Bjørnflaten.

For mer informasjon, kontakt:

Anne Marit Bjørnflaten
Kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten
Tel 95882670

Hurtigruten ASA er den originale kystruten siden 1893. Selskapet bringer gods, passasjerer og turister til 34 havner langs den unike norskekysten mellom Bergen og Kirkenes – hver dag hele året. Hurtigrutens explorerskip MS Fram seiler i Antarktis, på Spitsbergen og ved Grønland.