MS Fram levert i dag

MS Fram ble i dag overlevert Hurtigruten Group fra det italienske verftet Fincantieri.

Overleveringen av Hurtigruten Groups nye skip MS Fram fant sted i dag i Monfalcone, i Trieste i Italia. MS Fram representerer en ny retning for nybygg av hurtigruteskip. Skipet er mindre enn de sist bygde tradisjonelle hurtigruteskipene, og spesialtilpasset oppgaven med å gi gjestene ekte opplevelser i unike farvann. Arkitekt Arne Johansen har løst oppgaven godt med å lage et annerledes hurtigruteskip, med inspirasjon fra Grønland og Nansens originale seilskute tilpasset fremtidens krav til komfort. Med unntak av noen dagers forsinkelse i sluttfasen er tidsplanen for MS Fram holdt gjennom den 18 måneder lange byggeprosessen. Kontraktssummen på MS Fram er på 68,6 millioner EURO.

- Selskapet har som mål å bli ledende innen explorercruise. MS Fram er en viktig del vår nysatsing på Grønland, og i det allerede etablerte tilbudet på Antarktis. Det gleder oss å se at MS Fram har hatt en god bookingstart og allerede er tatt godt i mot i markedet, sier Henrik Andenæs, administrerende direktør i Hurtigruten Group.

MS Fram går inn i sin første seiling fra Barcelona 30. april, med ankomst Oslo 18. mai og dåp dagen etter. I den forbindelse vil det bli arrangert en folkefest på Søndre Akershuskai med artister som blant andre Sissel Kyrkjebø, Nils Petter Molvær og Gøril Mauseth. Polarheltene Nansen og Amundsen vil også være tilstede – da i Henrik Mestad og Svenn Nordins skikkelser. Skipets Gudmor er H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit.

Fakta om MS Fram
MS Fram er Hurtigruten Groups nybygde skip, spesialdesignet for explorercruise i polare farvann på Grønland og i Antarktis.
Arkitekt: Arne Johansen
Kaptein: Trond Holten/Rune Andreassen

Tonnasje:12.700 br.tonn
Lengde: 114 meter
Bredde: 20,2 meter
Maks fart: 16 knop
Maskin: KW 7920, N4 maskiner, MAK 6 M25, dieselelektrisk
Ant. lugarer: 136 (39 suiter)
Ant. gjestesenger: 318
Fraktkapasitet: 25 biler
Ant. dekk: 8
Klassifisering: Lloyds, isklasse 1B

Fasiliteter
MS Fram er utstyrt for å gi gjestene nær opplevelser, men samtidig stor grad av komfort. Skipet har utsiktsalong med glasstak og egen passasjerbro, hvor passasjerene kan følge skipets seiling som om de sto på broen. Servering i restaurant og bistro. Det er sauna, treningssenter og utendørs boblebad til anvendelse for gjestene, samt to konferanserom med en kapasitet på inntil 250 deltakere.