MS Lofoten fyller 50 år

Tromsø, februar 2014 --- I mars er det 50 år siden flåtens eldste og minste skip ble satt i trafikk. MS Lofoten hadde sin Hurtigrute-debut 5. mars 1964, med avgang fra Bergen. 50 år senere er det fest: Med et variert program og en rekke aktiviteter om bord legger MS Lofoten ut på jubileumsturné i mars 2014. I anledning jubileet ønsker Hurtigruten seg personlige anekdoter og bilder fra MS Lofoten-fans. Vinn en attraktiv reisepremie!

På sin 50-årsdag i mars 2014 vil MS Lofoten ha tilbakelagt knapt tre millioner sjømil, fraktet 1,25 millioner gjester og lagt til mer enn 75 000 ganger i de ulike Hurtigruten-havnene. Hurtigrutens minste og eldste skip har vært verneverdig siden 2011. Med sin tradisjonelle sjarm og enestående personlighet har det innehatt en helt spesiell posisjon blant Hurtigrutens venner, og kan vise til en stor fanskare.

«Vi er en gjeng som har bestilt turen for over ett år siden til å feire MS Lofoten sin bursdag. Vi har også en overraskelse til bursdagsbarnet», sier Hurtigruten gjest Gert Kampczyk fra Tyskland

«Mine kunder reiser bare med tradisjonelle skip som MS Lofoten. Vi har feiret femtiårsdagen til MS Nordstjernen sammen for noen år siden, og nå er ser vi frem til å lage bursdagsfest om bord på MS Lofoten!», forteller agenturinnehaver Margit Distler fra Tyskland, «Jeg har samlet 30 internasjonale fans som er med på bursdagsturen fra Bergen den 2. mars.»

MS Lofoten blir behørig feiret på femtiårsdagen. Opptakten til feiringen er jubileumsreisen, som starter 2. mars 2014 i Bergen. I de store havnene er det ventet en rekke gratulanter og besøkende, og hele reisen med MS Lofoten står i 50-årsjubileets tegn.

Skipet tar passasjerene med på en reise gjennom tiden – om bord vil det bli vist bilder og holdet foredrag av MS Lofoten som kaster lys over de siste 50 årene på sjøen. Én kveld på hver rundreise vil restauranten om bord på skipet servere en jubileumsmeny som tar utgangspunkt i 60-årenes Hurtigruten-meny. Den obligatoriske bursdagskaken vil være på plass. De som ønsker å la sine kjære der hjemme være med på feiringen, kan sende et postkort med MS Lofotens jubileumsfrimerke, spesialutgitt av Posten. På turen sørover kan gjestene friste fiskelykken – direkte fra det utvendige dekket på MS Lofoten. Og på den første jubileumsreisen i begynnelsen av mars inviteres reisende til tradisjonell norsk dans og musikk. Det varierte programmet om bord tilbys gjennom hele jubileumsåret – fra mars til desember 2014 feires jubileet på alle reiser med MS Lofoten.

Spesialtilbud på MS Lofoten i 2014:
- Ved bestilling av lugarkategori D spanderer rederiet en definert gratisutflukt.
- Når det er to personer som reiser, reiser den ene til halv pris dersom en av de to er født i 1964.
- Medlemmer av kundeprogrammet 1893 Ambassador får en rabatt på fem prosent på reiseprisen.

Vinn en reise:
Appell til leserne på 50-årsdagen: Hurtigruten er ute etter personlige minner, historier og anekdoter om samt bilder av MS Lofoten som passasjerer, fans eller tidligere besetningsmedlemmer sitter på. Noter eller skann, og send via e-post, til mslofoten@hurtigruten.com. Ved å delta har du muligheten til å vinne en attraktiv premie: Det trekkes om en Hurtigruten-reise fra Bergen til Kirkenes for to personer inkludert flyvning blant alle deltakerne. Innsendingsfrist er 28.02.2014.

Pressekontakt:
Petra Sestak
International PR Manager
Tel. 0047/90 5524 22

Hurtigruten ASA er den originale kystruten siden 1893. Selskapet bringer gods, passasjerer og turister til 34 havner langs den unike norskekysten mellom Bergen og Kirkenes – hver dag hele året. Hurtigrutens explorerskip MS Fram seiler i Antarktis, på Spitsbergen og ved Grønland.