Nyttårsgave til studentene i Troms

Hurtigruten Group kan fra fredag 5. januar 2007 tilby studenter 50 prosent rabatt på gitte hurtigbåtavganger.

Hurtigruten Group avdeling Ferge&Hurtigbåt øker fra og med i morgen studentrabatten fra 25 prosent til 50 prosent på gitte helgeavganger mellom Tromsø, Harstad og Finnsnes.

Rabatten gis på følgende avganger:
• Fredag klokken 13.30 fra Tromsø eller Harstad.
• Søndag klokken 20.00 fra Tromsø eller Harstad.
• Rabatten gjelder naturligvis også passasjerer fra Finnsnes på de gitte avgangene Tromsø/Harstad.

Ordningen er basert på et samarbeid med Troms fylkeskommune, ut fra et felles ønske om å få flere studenter til å reise kollektivt. Hurtigruten Group anslår en trafikkøkning på 20 prosent som følge av den rabattordningen.
Direktør for Ferge&Hurtigbåt Bjørn Laksforsmo ser ikke lenger noen grunner for studentene å velge bil som transportmiddel i helgene.
- Å velge hurtigbåt er nå rimeligere, og langt mer komfortabelt enn alternativet bil, sier han.

For Synnøve Søndergaard, fylkesråd for samferdsel, har også sikkerheten vært viktig.
- Dette er en kostbar ordning, men for oss har det vært viktig også ut fra et sikkerhetshensyn. At bilene fylles med unge studenter på tur hjem i helgene er en utvikling rabattordningen forhåpentligvis vil stanse, sier hun.

Eksempel prisreduksjon:

Tromsø-Harstad: