Opera under polarhimmelen

Et stjernelag av solister, med blant andre baryton Trond Halstein Moe og mezzosopran Angelica Voje, mønstrer på MS Trollfjord og seilingen «Opera under polarhimmelen» i oktober.

For femte år på rad arrangeres operaseiling med Hurtigruten, og hvert år har gjester og publikum langs hurtigruteleia opplevd stemningsfulle konserter med musikere og solister av et meget høyt kunstnerisk nivå.
Jubileumsturen fra 29. oktober til 4. november med MS Trollfjord blir intet unntak. I samarbeid med ressurser ved Den norske Opera har vi under høstens seiling fra Bergen til Kirkenes med oss et stjernelag av solister, alle med suksess fra så vel nasjonale som internasjonale operascener. Flere har også skapt stor kunst om bord på Hurtigruten ved tidligere anledninger.
I år er det ens spesielt stor glede å ønske den internasjonalt kjente baryton Trond Halstein Moe velkommen om bord på MS Trollfjord som førstereisgutt. Også i år vil tidligere operasjef Bjørn Simensen kunne oppleves i fri dressur som velopplagt og strålende konferansier.
Det vil bli konserter om bord med verdens vakreste kyst som kulisser, i år dekorert i høstens fantastiske fargespill. Repertoaret vil som tidligere år bli satt sammen av kjente arier fra opera, operetter og musikaler. Solistene akkompagneres av pianistene Tore Dingstad og Helge Evju, begge med lang erfaring og med bakgrunn fra Den norske Opera.
Som en del av programmet på årets operaseiling arrangerer Hurtigruten i samarbeid med Nordnorsk Opera og Symfoniorkester konsert i Ishavskatedralen ved anløp Tromsø 2. november. På programmet står musikalske perler av kjente komponister som Benjamin, Dowland og Mozart. Tromsø kammerorkester ledes for anledningen av dirigent og solist Wolfram Christ, en av de ypperste bratsjister i Europa.
Det vil også bli arrangert en helt unik konsert-opplevelse på selveste Nordkapp-platået. Å finne en mer spektakulær ramme for en operakonsert skal godt gjøres!

Solister Operaseiling 2012:
Sopraner: Anne Wiik Larssen og Gunda Marie Bruce
Mezzosopran: Angelica Voje
Tenorer: Helge Rønning og David Fielder
Baryton: Trond Halstein Moe
Klaver: Tore Dingstad og Helge Evju
Konferansier: Bjørn Simensen

Operaseilingen med MS Trollfjord går i ordinær rute. Skulle man ikke ha mulighet til å delta hele veien fra Bergen til Kirkenes er det fullt mulig å velge et kortere alternativ. Se www.hurtigruten.no for mer informasjon.
Hurtigruten kan glede operainteresserte med nok en kulturbegivenhet om bord. Allerede i januar 2013 er det duket for en ny operaseiling, denne gangen med MS Midnatsol på vei til reiselivsmessen i Oslo. De kulturelle innslagene starter fra avgang Trondheim 6. januar på sørgående. Skipet ankommer hovedstaden 9. januar for å delta på reiselivsmessen. Hurtigruten vil komme tilbake til detaljer knyttet til program og ikke minst solister for operaseilingen Trondheim-Oslo.

Finn bilder til fri bruk nede i meldingen.

Kontaktinformasjon:
Stein Lillebo Kommunikasjons- og PR-rådgiver
Mobil: 47/91 52 96 16
E-post: stein.lillebo@hurtigruten.com

Hurtigruten ASA er den originale kystruten siden 1893. Selskapet bringer gods, passasjerer og turister til 34 havner langs den unike norskekysten mellom Bergen og Kirkenes – hver dag hele året. Hurtigrutens explorerskip MS Fram seiler i Antarktis, på Spitsbergen og ved Grønland.