Passasjerene på MS Nordkapp bringes om bord i MS Nordnorge

(Onsdag 31. januar 2007, 10.00) Alle passasjerer på MS Nordkapp bringes om bord i MS Nordnorge i løpet av formiddagen i dag.

MS Nordkapp grunnstøtte tirsdag 30. januar 2007 klokken 14.30 lokal tid, 18.30 norsk tid like ved Deception Island, som er en del av øygruppen South Shetland Island i Antarktis. Skipet ligger nå til ankers ved Whalers bay.

MS Nordnorge vil ankomme Whalers bay rundt klokken 07.00 lokal tid, 11.00 norsk tid. Alle passasjerer bringes om bord i MS Nordnorge, som deretter seiler direkte til Ushuaia, Argentina, med ankomst fredag morgen 2. februar 2007.

Et britisk marinefartøy med dykker om bord er på vei mot MS Nordkapp, og vil bistå med besiktigelse av skaden. Marinefartøyet vil ankomme Whalers bay i løpet av formiddagen i dag. Skipet har også sagt seg villig til å eskortere MS Nordkapp tilbake til Argentina etter skadeinspeksjon.

Skipet har rutinemessig lagt ut oljevernutstyr, men det er så langt ikke registrert utslipp fra skipet.

Det er totalt 370 personer om bord, fordelt på 294 passasjerer og 76 besetningsmedlemmer, og 19 ulike nasjonaliteter er representert. Den største gruppen kommer fra USA og utgjør 113 personer.

For ytterligere informasjon:
Torkild Torkildsen, Driftsdirektør, 906 88 318