Stor utleiekontrakt for Hurtigruten

Hurtigruten ASA har inngått kontrakt om utleie av MS Finnmarken som hotellskip ved Gorgonfeltet i Vest-Australia. Avtalen har en varighet på 18 måneder, med mulig forlengelse på ytterligere 18 måneder. Oppstart er tidlig 2010.

MS Finnmarken er engasjert i forbindelse med utbyggingen av Gorgonfeltet i Vest-Australia. Kontrakten inkluderer også et innleid forsyningsskip og har en totalverdi på AUD 135 millioner for 18 månedersperioden. Dette tilsvarer med dagens kurs NOK 697 millioner. - Dette er en stor og viktig avtale for Hurtigruten ASA som vil gi selskapet en betydelig og forutsigbar inntekt over lang tid, sier administrerende direktør Olav Fjell. - Vi har ved flere anledninger vist at vi er konkurransedyktige, også for oppdrag som dette. Vi har skip, kompetanse og tekniske løsninger som er velegnet også for å betjene dette markedet, sier han. Hurtigruten ASA har opprettet et eget datterselskap, Hurtigruten Pty Ltd, som er kontraktspartner. Skipet vil bli bemannet med australsk besetning. MS Nordlys vil gå inn i hurtigruten langs norskekysten som erstatning for MS Finnmarken fra 8. november 2009. For ytterligere informasjon: Olav Fjell, administrerende direktør Mobil: +47 97579305 E-post: olav.fjell@hurtigruten.com Torkild Torkildsen, driftsdirektør Mobil: +47 90688318 E-post: torkild.torkildsen@hurtigruten.com