STYRET JUSTERER FORSLAG TIL EMISJONSFULLMAKT PÅ GENERALFORSAMLINGEN

Styret i Hurtigruten Group ASA har på styremøte i dag besluttet å justere forslaget til emisjonsfullmakt som skal behandles på generalforsamlingen i morgen 26. april 2007.

Det nye forslaget innebærer at Styret søker fullmakt til å innhente MNOK 300 i en emisjon med fortrinnsrett for eksisterende aksjonærer.

I det opprinnelige forslaget til generalforsamlingen, søkte Styret fullmakt til å innhente mellom MNOK 300 – 500 i ny kapital i en rettet emisjon med åpning for å fravike fortrinnsretten.

Styret har registrert ulike tilbakemeldinger fra endel aksjonærgrupperinger både når det gjelder emisjonens størrelse og form. Ettersom en emisjon på MNOK 300 millioner er tilstrekkelig til å møte selskapets forpliktelser overfor lånegivere har styret etter en totalvurdering besluttet å foreslå en fortrinnsrettet emisjon på MNOK 300.

Styret vil derfor på generalforsamlingen i morgen fremme følgende justerte forslag til vedtak for Sak 7:

”Styret gis fullmakt til å forhøye aksjekapitalen med inntil NOK 99 241 970, ved utstedelse av inntil 9 924 197 aksjer hver pålydende NOK 10. Fullmakten kan benyttes ved en eller flere anledninger for innhenting av inntil NOK 300 000 000 i samlet egenkapital (aksjekapital og overkurs). Aksjonærenes fortrinnsrett etter allmennaksjeloven § 10-4 kan ikke fravikes. Fullmakten skal gjelde fra den er registrert i Foretaksregisteret og inntil 31 desember 2007.”