Thor Heyerdahls historien reiser langs norskekysten

Report this content

Tromsø, 28.2. -- I år ville Thor Heyerdahl vært 100 år. Tirsdag den 4. mars kommer historien om den verdenskjente nordmannen til Hurtigruten. Jubileumsutstillingen åpnes om bord MS Trollfjord på kvelden den 4. mars i Tromsø og vil vare til den 24.4. Samtidig er det planlagt flere foredrag i de ulike havner om nordmannen som trosset sine kritikere og i fare for å miste sitt eget liv, la ut på ekspedisjoner som mange mener bare ville ende i døden. I foredraget får man innblikk i de mest kjente ekspedisjonene som blant annet Kon-Tiki og et dybdedykk i Heyerdahls personlige liv. Halfdan Tangen jr. har selv arbeidet med Thor Heyerdahl og forteller historier om dette.

Utstillingen består av 30 kjempepostere med unike bilder og forteller historien om Heyerdahls eventyrlige liv. Halfdan Tangen jr. ser en parallell mellom Heyerdahl og Hurtigruten. «Heyerdahl ble inspirert av både Nansen og Amundsen. Det handler ikke om høye fjell eller tonnevis med is, men å sette seg mål og sprenge grenser», sier Tangen jr.

«Vi gleder oss til å legge turen om bord i Hurtigruten og gir dermed befolkningen mellom Bergen og Kirkenes mulighet å få innblikk i Thor Heyerdahl spennende ekspedisjoner og personlige liv», sier PR-sjef Petra Sestak fra Hurtigruten.

Utstillingen varer 4.3.-24.4. om bord MS Trollfjord. Hurtigruten ønsker befolkningen i de ulike havner velkommen om bord!

I tillegg til utstillingen er planlagt flere foredrag ved kaia:

4.3. Tromsø, foredrag kl. 17:00

6.3. Kirkenes, foredrag kl. 09:30

7.3. Hammerfest, foredrag kl. 11:00

8.3. Svolvær, foredrag kl. 19:00

10.3. Trondheim, foredrag kl. 08:00

11.3. Bergen, foredrag kl. 16:00

Pressekontakt:
Halfdan Tangen jr.,
Markeds- og kommunikasjonssjef
Kon-Tiki Museet

Petra Sestak,
PR-sjef
Hurtigruten ASA

Om selskapet:
Hurtigruten ASA er den originale kystruten siden 1893. Selskapet bringer gods, passasjerer og turister til 34 havner langs den unike norskekysten mellom Bergen og Kirkenes – hver dag hele året. Hurtigrutens explorerskip MS Fram seiler i Antarktis, på Spitsbergen og ved Grønland.