Tilfreds med regjeringens maritime strategi

Hurtigruten, som ansetter mer enn 1 600 norske sjøfolk bosatt langs norskekysten, er fornøyde med hovedpunktene i regjeringens maritime strategi som ble lagt fram i dag.

Hurtigruten har vært opptatt av like rammebetingelser som gjør norsk sjøfart konkurransedyktig også overfor en stor utflagget cruiseflåte. Konkurransesituasjonen blir tøffere med en stadig større forskjell i kostnadsbasen mellom norske og utenlandske operatører.

Regjeringens forslag om å oppheve taket på nettolønnen har lenge vært et krav fra Hurtigruten AS. Dette utgjør omlag 25 millioner kroner på årsbasis.

- Vi er glade for at regjeringen har lyttet til innspillene og kommet oss i møte på et viktig punkt. Vi ønsker å opprettholde vår posisjon som en av landets viktigste arbeidsgivere for norske sjøfolk. Taket i nettolønnsordningen har stått uendret i mange år, og at man nå fjerner dette bidrar til at vi i større grad kan møte den globale konkurransen med norske sjøfolk ombord, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.

Regjeringen vil samtidig endre reglene for NIS-registrerte skip på Svalbard slik at disse kan føre last og passasjerer mellom havner på Svalbard, og mellom Svalbard og fastlandet. Dette bidrar til at Hurtigrutens explorerskip MS Fram kan videreføre sine operasjoner i sommerhalvåret ved Svalbard, på norsk flagg.

- Dette er et unikt reiselivsprodukt som gjester fra hele verden vil ha, og et klart satsingsområde for oss. Hadde ikke regelendringen blitt gjennomført, måtte vi i verste fall ha flagget ut. Nå kan vi fortsatt utvikle reiselivet i Arktis videre, med det norske flagget på våre skip, sier Skjeldam.

Kontaktinformasjon:
Anne Marit Bjørnflaten, kommunikasjonsdirektør
Mobil: +47 958 82 670
E-post: anne.marit.bjornflaten@hurtigruten.com

Hurtigruten AS er den originale kystruten siden 1893. Selskapet bringer gods, lokalpassasjerer og turister til 34 havner fra Bergen til Kirkenes – hver dag hele året. Hurtigrutens er verdensledende innen explorervirksomhet i Antarktis, på Svalbard og ved Grønland. Spitsbergen Travel er heleid datterselskap av Hurtigruten AS.

Tags: