”Verdens vakreste sjøreise”

Report this content

Helt siden vikingene seilte ut i verden på tokt har nordmenn bevist sin kunnskap innen sjømannsskap. Denne kunnskapen og erfaringen er blitt ført fra generasjon til generasjon og har gjort Norge til en av verdens fremste sjøfartsnasjoner. Hurtigruten er en del av denne historien.

I 1891 ble det dannet en ekspressrute på sjøveien mellom Trondheim og Hammerfest langs kysten av Norge. Da dampskipet ”Vesteraalen” la fra kai i Trondheim om morgenen 2. juli 1893 med kurs for Hammerfest, innledet dette en kommunikasjonsmessig revolusjon som ga kystbefolkningen og næringslivet mulighet til å holde kontakt på en helt ny måte. Mens det kunne ta tre uker sommerstid og fem måneder vinterstid å sende brev fra Trondheim til Hammerfest reduserte nå Hurtigruten sendetiden til få dager.

Helt fra starten hadde Hurtigruten tro på turisme som grunnlag for driften. Derfor ble det tidlig laget brosjyrer slik at kunder i andre land fikk informasjon om Hurtigrutens tilbud langs en vill og vakker norske-kyst.

Med 35 anløp mellom Bergen og Kirkenes har Hurtigruten blitt en livsnerve langs en kyststripe som preges av avstander, spredt bosetning og dramatisk natur. Hurtigruten er en blanding av førsteklasses passasjerskip og folkelige bruksbåter.

Med Hurtigruten ble steder som Lofoten, Trollfjorden og Nordkapp tilgjengelige for et internasjonalt publikum som ville oppleve midnattsolens land. Og de reisende har kommet – i flokk og følge, og har gjort Hurtigruten til en av Europas største attraksjoner.

I dag omtales ruten internasjonalt som ”Verdens Vakreste Sjøreise”, enkelte reiseeksperter beskriver den tilmed som ”verdens vakreste reise”.

Hurtigruten har tatt skrittet fra betraktning av storslått panorama til delaktighet i ekte, naturbaserte aktiviteter og opplevelser. De globale trendene blant kresne og reisevante turister er tydelige: Flere og flere fra alle verdenshjørner ønsker å oppleve det polare vinterlyset om vinteren, Og den storslåtte og stort sett så uberørte naturen og den gjestfrie befolkningen tar hjertelig imot.

For ytterligere informasjon om Hurtigruten, besøk www.hurtigruten.com eller ta kontakt med Nils Petter Hansen på telefon 911 92 946 e-post nils.hansen@hurtigruten.com