Hurtigruten tilbyr eksklusiv vinterekspedisjon

Report this content

Tromsø, 18. september 2014 – Den unike vinterekspedisjonen med MS Finnmarken i desember 2014 har alt et eventyrhjerte kan ønske seg: For første gang kombinerer Hurtigruten en reise langs norskekysten med et riktig ekspedisjonsprogram. Utflukter med hundesleder eller snøscooter og en rekke nye fotturer gir følelsen av å delta på en ekte ekspedisjon. Med om bord er Hurtigrutens ekspedisjonsteam og eksperter som bl.a. solfysiker Pål Brekke.

Hurtigrutens erfarne ekspedisjonsteam sørger for at avgangen med MS Finnmarken den 7. desember får karakter av en ekte ekspedisjon. Vitenskapsmenn og forskere blir med på utflukter og fotturer, og holder foredrag om astronomi og glasiologi, og forteller om geologi og historie i regionene vi besøker.

Sjøreisen finner sted ved høydepunktet av nordlys-sesongen, slik at det er gode muligheter for å oppleve dette unike naturfenomenet. Den prisbelønnede astrofysikeren, forfatteren og nordlyseksperten Pål Brekke vil presentere spennende fakta om polarlys, både i form av foredrag og under observasjonene.

«Skipene til Hurtigruten er et bra sted å oppholde seg for de som har lyst til å oppleve fasinasjonen med nordlyset, fordi Hurtigruten seiler som oftest langt unna forstyrrende lyskilder, forklarer Brekke, «Derfor tilbyr de optimale betingelser for å observere nordlyset."

I tillegg til nordlysobservasjoner fra skipsdekket, gir også Hurtigrutens vinterlige utflukter på land gode muligheter til å dykke ned i den norske vinteren og til å oppleve nordlyset. Hundesledeturene, snøscootersafariene og fotturer går gjennom det hvite vinterlandskapet langt unna forstyrrende lyskilder, hvor det eneste som hvelver seg over en er den vide polarhimmelen. 22 av de 34 havnene Hurtigruten besøker, ligger nord polarsirkelen.

Når så nordlyset plutselig viser seg som et dansende lysslør på himmelhvelvingen, forstår man hvorfor menneskeheten har latt seg fasinere av dette fenomenet i tusenvis av år.

På ekspedisjonsreisen får gjestene virkelig muligheten til å komme under huden på denne utrolige delen av verden og få et innblikk i historien, kulturen og geografien. Lær hvordan du fileterer fisk eller knytter en sjømannsknute, ta en dukkert i Nordishavet i Vardø eller smak på kongekrabbe på dekk. Dette er bare noen få eksempler på minnene gjestene vil sitte igjen med etter turen.

Prisene begynner på 9095,- NOK per person og inkluderer reisen fra Bergen til Kirkenes og tilbake til Bergen i innvendig lugar, helpensjon med lokal norsk mat, utflukt til Nordkapp, fotturer og foredrag. På en ekspedisjonstur behøves det også ordentlig kler – vi spanderer en Helly Hansen-fleecejakke for rundreisegjester. Reisen starter den 7. desember i Bergen, men gjestene kan selv velge om de blir med hele veien eller bare noen dager.

Hvis du ønsker mer informasjon, ring Hurtigruten på telefonnummer 0047/ 810 03 030 eller besøk http://www.hurtigruten.com/no/Kampanjer/Norskekysten/Vinterekspedisjon/.

Petra Sestak
International PR Manager
Tel. 0047/90 5524 22

Jacob Trampe Broch
Marketing Manager Nordic
Tel. 0047/948 73 130

Om selskapet:
Hurtigruten ASA er den originale kystruten siden 1893. Selskapet bringer gods, passasjerer og turister til 34 havner langs den unike norskekysten mellom Bergen og Kirkenes – hver dag hele året. Hurtigrutens explorerskip MS Fram seiler i Antarktis, på Spitsbergen og ved Grønland.