Opplev Hurtigrutens nye vinterutflukter!

Report this content

Tromsø, 30. oktober 2014 – Den kommende "Hunting the Light"-sesongen (1.11.2014-31.3.2015) har alt en oppdagelsesreisende kan ønske seg på en vinterreise: Hva med aktiviteter som spekkhogger-safari, fotturer i polarheltenes fotspor i verdens nordligste by eller nordlysspeiding i sovepose under polarhimmelen? Nyt følelsen av å delta på en ekte ekspedisjon.

Hurtigruten arbeider kontinuerlig med å utvikle utflukts- og aktivitetsprogrammet, og stadig flere reisende ønsker seg autentiske opplevelser. Siden 2007 har antallet reisende med Hurtigruten på vinterstid blitt tredoblet. Årets "Hunting the Light"-sesong er spekket med nye aktiviteter – både om bord og på land.

Nye vinterutflukter

Hurtigruten-gjester som vil oppleve hval i sine naturlige omgivelser, bør få med seg den spektakulære spekkhogger- og hvalsafarien i Andenes, som Hurtigruten tester ut for første gang på utvalgte datoer denne vinteren. I en RIB-båt kan man komme svært nær disse havets kjemper.

I Hammerfest kan gjestene som er klare for en utfordring bli med på en vinterekspedisjon i fotsporene av polarhelten og kokk Adolf Henrik Lindstrøm. Lindstrøm deltok på alle store FRAM ekspedisjoner som var med på å gjøre Norge til en viktig polarnasjon. Han var med både Fridtjof Nansen, Roald Amundsen og Otto Sverdrup på deres ekspedisjoner, både mot Nordpolen og til Sydpolen. Under den nye utflukt "Et liv i isen" kan man virkelig få føle hvordan det er å ferdes ute om vinteren i det Arktiske klima. Etter en fottur til toppen av Salenfjellet, serveres spesialiteter Lindstrøm serverte mannskapet allerede på de første Fram-ekspedisjonene.

Om man foretrekker å ta det litt roligere, kan man bli med på byvandringen "Fiskeværsvandring" i Svolvær og bli kjent med historien bak Lofotens hovedstad: På turen fortelles historien om Lofotfiske, vi besøker autentiske rorbuer omkranset av fiskehjellene som er kjent fra historien og som fortsatt henges fisk på i dag.

I tillegg til de nye aktivitetene står rundt 25 andre vinterutflukter på programmet til Hurtigruten: For eksempel snøscooter-safari, en tur på reinsdyr- eller hundeslede, besøk på Nordkapp eller en natt i et snøhotell – her er det noe for enhver smak!

Autentiske opplevelser om bord
Denne vinteren presenterer Arktis seg fra sin mest spennende side, også om bord: Nå kan ekte polarhelter tilbringe natten på dekk på Hurtigrute-skipene. Utstyrt med en varm sovepose, langt borte fra forstyrrende lys, er skipene det perfekte stedet å oppleve nordlys under åpen himmel. Men man kan også tilbringe natten i lugaren uten å gå glipp av lysshowet: Bare bestill nordlys-telefonvekking!

Et annet høydepunkt nord for polarsirkelen er de lokale fiskerne som kommer om bord og presenterer en spennende arktisk art: Kongekrabben, som veier opptil 15 kilo og en bredde mellom klørne på to meter. Deretter kan gjestene selv la den arktiske delikatessen smelte på tungen.

De tøffeste kan forsøke seg på et bad i Nordishavet, en kjølig men modig opplevelse som blir behørig markert og belønnet med et isbadingsdiplom.

Alle som er nysgjerrige på å lære noe mer kan fordype seg i spennende temaer under en rekke faglig funderte foredrag og presentasjoner: Nordlyset, Trollfjordslaget og samisk kultur er eksempler på temaer som presenteres om bord i løpet av reisen.

Vinterlige lekkerbiskener fra «Norway`s Coastal Kitchen» setter prikken over i-en på reisen med Hurtigruten: Våre sjefskokker tryller frem en helt ny, sesongbasert vintermeny med ferske godbiter fra kystregionen. Bon Appétit!

Priseksempel:
Nordkapp og magiske Finnmark, 4-dagersreise Tromsø-Kirkenes-Tromsø, pris fra 2.873 kr.per person i dobbellugar inkl. frokost.
Klikk her for priseksempel: http://www.hurtigruten.com/no/norskekysten/korte-reiser/tromso-kirkenes-tromso/?CountryCode=NO

Hvis du ønsker mer informasjon, kan du ringe Hurtigruten på tel. 0047/810 03 030 eller besøke www.hurtigruten.no

Petra Sestak
International PR Manager
Tel. 0047/90 5524 22

Jacob Trampe Broch
Marketing Manager Nordic
Tel. 0047/948 73 130

Om selskapet:
Hurtigruten ASA er den originale kystruten siden 1893. Selskapet bringer gods, passasjerer og turister til 34 havner langs den unike norskekysten mellom Bergen og Kirkenes – hver dag hele året. Hurtigrutens explorerskip MS Fram seiler i Antarktis, på Spitsbergen og ved Grønland.