Ønsker flere søknader

Fristen for å søke seg med i regjeringas satsing “Boligetablering i distriktene” går ut 1. mars, så nå må kommuner som vil være med skynde seg å sende inn søknad.

Den 16. januar 2012 utlyste kommunal- og regionalminister Liv-Signe Navarsete ei ny tilskuddsordning som skal bidra til flere boliger i distrikts-Norge. Ordninga har i år en pott på 20 millioner kroner, og målgruppe er kommuner med små og usikre boligmarkeder.

- Ordninga er viktig fordi mange kommuner har arbeidsplasser, men ingen boliger å tilby tilflyttere. Satsinga vil gjøre det lettere å rekruttere kompetanse til slike kommuner, sier kommunal- og regionalminister Liv-Signe Navarsete.

10-12 kommuner får være med i ordninga og får dermed tilgang på tilskuddsmidlene. Kommunene som får plass i ordninga skal til gjengjeld bidra til økt kompetanse om hvordan kommuner kan legge til rette for god boligutvikling.

Kommunene kan bruke tilskuddet til å bygge nye, rehabilitere eller bygge om boliger for utleie. Kommunene kan også gi tilskuddet videre til selskap, stiftelser og liknende som vil etablere slike utleieboliger. Videre kan kommunene gi tilskuddet videre til privatpersoner som ønsker å bygge egen bolig der. Kommuner eller private aktører kan få tilskudd på inntil 15 prosent av godkjente prosjektkostnader. Privatpersoner kan få inntil 20 prosent av godkjente prosjektkostnader. Maksimalt tilskudd til privatpersoner er 600 000 kroner.

Fristen for å søke er altså 1. mars 2012.

Mvh Stina Sønvisen

Seniorrådgiver