Mobilt super-bredbånd til hele Norge

PRESSEMELDING Oslo/Trondheim, 20.juni Mobilt super-bredbånd til hele Norge 25 år etter at mobilnettet NMT-450 ble tatt i bruk, gjenskapes det til et supermoderne mobilt bredbåndsnett. Det norske selskapet Nordisk Mobiltelefon Norway AS digitaliserer NMT-nettet og tilbyr ICE mobilt bredbånd, som allerede i dag har bedre nasjonal dekning og kapasitet enn teleoperatørene Telenor og Netcoms 3G-tjenester. - Vi digitaliserer det gode, gamle NMT-450-nettet og kan snart tilby alle nordmenn uovertruffen dekning og kapasitet. I dag dekker vi nær 80 prosent av områdene hvor folk bor, når nettet er ferdig utbygget i løpet av 2007 vil vi dekke nær hele Norges landareal. ICE vil med andre ord gi bredbånd til alle, uansett hvor i Norge brukeren bor eller ferdes, sier Nils Petter Tetlie, administrerende direktør i Nordisk Mobiltelefon Norway AS. -Tradisjonell 3G-teknologi er utviklet for å fungere i storbyer som Tokyo, London og Paris, ikke for norsk uregjerlig topografi. ICE vil gi dekning enten brukeren er på hytta, i bilen, på tur, på sjøen eller hjemme, sier han. ICE lanserer i dag to bredbånds-tjenester, Mobilt Bredbånd med USB-modem og Portabelt Bredbånd med Wlan-modem. Mobilt Bredbånd betyr at brukeren etter hvert kan ta med det lille USB-modemet nær overalt i hele Norge, og være tilkoblet bredbånd. Portabelt Bredbånd gir brukeren en Wlan-sone det er mulig å ta med seg hvor som helst, på hytta eller på reise. - Vi ønsker å utfordre Telenor og Netcoms 3G-duopol. Spesielt morsomt er det å gjøre dette når vårt produkt er suverent mye bedre, både hva gjelder dekning og kapasitet. Vi ønsker også å gi mobilt bredbånd til alle der Telenor og Netcoms 3G-nett svikter forbrukerne. Vi vet at mange nordmenn har savnet NMT-nettet på grunn av dets uovertrufne dekning. Nå digitaliserer vi dette nettet over hele landet, og blir den første aktøren som virkelig kan innfri når det gjelder å levere bredbånd til alle. Snart vil vi også tilby mobiltelefoni, sier Tetlie. NMT 450-nettet ble første gang tatt i bruk i 1981, og endelig slukket i 2004. Ved hjelp av den moderne amerikanske CDMA 2000-teknologien digitaliseres nå nettet. CDMA 2000 er verdens nest største mobiltelefonstandard og benyttes i dag av mer enn 300 millioner abonnenter verden over. Radiofrekvensene (450 mhz) som benyttes har en bedre evne til å følge topografi og gå inn i daler og rundt åser og fjell enn frekvensene som benyttes i tradisjonelle 3G-teknologier. Signalenes gode rekkevidde gjør CDMA 2000 til en kostnadseffektiv standard, med langt lavere infrastrukturkostnader enn UMTS. I tillegg muliggjør CDMA 2000-teknologien også betydelig høyere datakapasitet. Nordisk Mobiltelefon er en nordisk satsning med norske, svenske og islandske eiere. Blant annet finnes Orkla og det islandske televerket Siminn på eiersiden, sammen med norske investormiljøer som Convexa Capital, Skagenfondene og Sundt AS, samt selskapets gründere. Norge er det første landet hvor selskapet lanserer sine produkter og tjenester. - Norden og Norge er et unikt marked for mobilt bredbånd, og våre markedsundersøkelser viser at ICE mobilt bredbånd er en tjeneste nordmenn ønsker. Vi er de første som presenterer en mobil bredbåndstjeneste som er tilpasset norsk topografi og nordmenns nasjonale reisemønster. Nordmenn ferdes utenfor allfarvei, med ICE kan de gjøre det og fortsatt være tilkoblet bredbånd, sier Tetlie. For mer informasjon kontakt: Nils Petter Tetlie Administrerende direktør, Nordisk Mobiltelefon Norway AS Mobil: +46 735 093 281 E-post: npt@nordiskmobiltelefon.no Mathias Berg Pressekontakt Mobil: 95 11 39 98 E-post: mb@bwpr.no WWW.ICE.NO Nordisk Mobiltelefon Norway AS er et søsterselskap av svenske Nordisk Mobiltelefon AB. I 2004 fikk selskapet tildelt en 15-årig lisens for det analoge NMT-nettet i Norge, som selskapet fulldigitaliserer. Nordisk Mobiltelefon Norway AS lanserer i juni 2006 mobilt bredbånd med overlegen dekning og kapasitet, og vil i løpet av 2007 lansere 3.generasjons mobiltelefoni med samme landsdekkende dekning. I tillegg vil selskapet lansere et prisgunstig alternativ til fasttelefoni i løpet av 2006. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=243519&fn=wkr0001.pdf http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=243519&fn=wkr0008.pdf http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=13609&lang=NO http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=13610&lang=NO