Sommerens store sjøslag

I sommer er det lekende lett å koble seg til internett, enten det er fra hytta, båten eller campingplassen. – Trådløs surfing i sommerferien er enklere enn du tror. Aldri før har den mobile bredbåndsdekningen vært bedre, sier Ice.net-sjef Matthias Peter.

I vinter kjempet de mobile bredbåndstilbyderne om å ha det beste mobile bredbåndstilbudet til fjells. I sommer står kampen først og fremst om båtfolket og alle som ferierer langs kysten.

– Som eneste aktør i det mobile bredbåndsmarkedet kan Ice.net i dag tilby mobil bredbåndsdekning over seks mil utenfor land. Hele 556 gjestehavner har dekning, i tillegg til en rekke populære ferieidyller, uthavner, populære badeområder og kystnære campingplasser. ”Vannkrigen” er vunnet allerede før fellesferien starter, sier administrerende direktør i Ice.net, Matthias Peter.

Matthias Peter mener mobil bredbånd i båten kan være et nyttig lokkemiddel for å få med tenåringsbarn på familieferie:
– Det beste tipset jeg kan gi tenåringsforeldre er å sørge for bredbåndstilgang fra feriedestinasjonen. Unge ønsker å holde kontakt med venner, være oppdatert på Facebook, sjekke mail og lignende. Ofte er det nettmuligheter som er avgjørende for om tenåringene ser frem til sommerferien eller ikke, sier Peter.

Men mobil bredbånd er nyttig for de litt eldre også:
– Å kunne sjekke siste værmelding er ofte nyttig når du er på ferie. I tillegg kan du enkelt finne informasjon om for eksempel spisesteder, aktivitetstips, gjestehavner, nyheter og lignende, sier Peter.

Mobilt bredbånd er skreddersydd for ferierende. Ved hjelp av for eksempel din egen personlige USB-stick kan du enkelt koble det til internett uavhengig av hvilken PC du bruker, og nesten uansett hvor du befinner deg. Ice.net dekker over 75 prosent av Norges areal.
– Vi bygger kontinuerlig ut nettet, men dessverre er det fortsatt enkelte plasser hvor vi fortsatt mangler dekning. Vårt tips er i så fall å montere en enkel antenne, ofte kan den bidra til å øke hastigheten betraktelig, sier Peter.

Men det er ikke bare i ferien nordmenn ønsker mobilt bredbånd. Brukerstatistikk fra Ice.net viser at bruken har eksplodert i forbindelse med langhelger, noe som illustrerer at stadig flere nordmenn tar med seg jobben på tur. Matthias Peter synes det er hyggelig å kunne bidra til at folk får muligheten til å glede seg over fine sommerdager utenfor kontoret.
– Ta med jobben til sjøs og unn deg noen langhelger eller en utvidet sommerferie i år. Ved å ha mulighet til å jobbe fra båten, campingplassen eller hytta kan du kanskje få til en langhelg før du må tilbake til kontoret. Med mobilt bredbånd kan du forlenge både helgeturer og sommerferien med god samvittighet, sier Peter.

Ice.net kan i dag tilby nesten sammenhengende dekning langs kysten i Norge, Sverige og Danmark. Så enten sommerturen legges til populære svenske feriesteder som Koster, Smögen og Marstrand, eller til Skagen i Danmark, kan de ferierende hele tiden holde være online. – Hos andre leverandører knyttes det betydelige ekstrautgifter til bruk av tjenestene på tvers av landegrenser. Som kunde hos Ice.net slipper du derimot å betale noe ekstra for slik nettbruk i hele Skandinavia. I motsetning til flere av våre konkurrenter er vi ikke interessert i loppe kundene våre for penger når de benytter seg av nettet i utlandet, sier Peter.

For mer informasjon, kontakt:
Matthias Peter
Nordisk Mobiltelefon Norge AS
Mobil: +47 920 86 800
E-post: mp@ice.no

Se www.ice.net for detaljert dekningskart og diverse sommerbilder.

Fakta om Ice.net:

Ice.net ble lansert i Norge av Nordisk Mobiltelefon Norge AS som er et datterselskap av Nordisk Mobiltelefon AB. I 2004 fikk selskapet tildelt en 15-årig lisens for frekvensene til det tidligere NMT450-nettet som benyttes sammen med CDMA2000, verdens største mobilstandard for tredje generasjons mobilnett. Ice.net mobilt bredbånd gir brukervennlig tilgang til internett i Norge, Sverige og Danmark. Tjenesten er unik ved at hastigheten er høy uansett sted, om det er i byen, til sjøs, ved kysten eller på fjellet. Både privatpersoner, offentlige institusjoner og bedrifter er brukere av Ice.net mobilt bredbånd. Bak Ice står solide eiere som Orkla, Skagen Invest og Sundt og amerikanske Qualcomm.