Tredobler hastighetene med Rev. B

(Oslo, 17. februar 2011) Ice har igangsatt omfattende testing av Rev. B-teknologien i Norge.
 – Testresultatene gir som planlagt en tredobling av hastighetene. Nye modem vil være tilgjengelig for norske kunder allerede til sommeren, sier daglig leder Eivind Helgaker i Ice Norge.

EV-DO Rev. B er neste generasjon av Rev. A. Fordelene med Rev. A er videreført, samtidig som utnyttelsesgraden av hver carrier styrkes betraktelig:

– Rev. B modemene klarer å utnytte kapasiteten fra hver enkelt sender mye bedre enn dagens utstyr. Hittil har kundene fått en teoretisk hastighet på 3,1 Mbit/s, men med Rev. B klarer vi å levere hastigheter som er opp mot tre ganger så raske, sier Helgaker.

I Sverige startet Ice testingen av Rev. B allerede i forrige uke og resultatene så langt er svært gode.
– Ice Norge startet testingen denne uken, og også her ser ser vi tre ganger så høye hastigheter i de områdene vi har testet, sier Helgaker.

Løsningen utnytter NMT450 frekvensene, som er kjent for sin lange rekkevidde.
– Det er den unike dekningsgraden i kombinasjon med høye hastigheter som kjennetegner Ice. Introduksjonen av Rev. B representerer en viktig milepæl for Ice i det norske markedet. Rev. B bidrar til å sikre et fremtidsrettet mobilt bredbåndstilbud med høye hastigheter til kunder i hele Skandinavia. Så snart testingen av de nye modemene er fullført vil vi introdusere dem i sluttbrukermarkedet. USB modem vil vi lansere allerede til sommeren og trådløse wlan-modem noe senere, sier Helgaker.

Ice valgte i fjor Ericsson som samarbeidspartner for å oppgradere og utvide sitt mobile bredbåndsnett.  Oppgraderingene innbefatter utskiftning av eksisterende og bygging av flere basestasjoner, samt oppgraderinger til høyere hastigheter med Rev. B.
Ericsson er ledende systemleverandør av 3G- teknologien CDMA.

Modemene leveres av det koreanske selskapet AnyDATA som er verdensledende leverandør av USB-modem og trådløse rutere basert på CDMA- teknologien. AnyData benytter chipset fra Qualcomm.

Kontaktinformasjon:
Eivind Helgaker, daglig leder Ice Norge
Mobil: + 47 958 83 035. E-post: eivind.helgaker@ice.net

Tilbudet: Ice tilbyr mobilt bredbånd med en unik kombinasjon av hastighet og dekning. Ice har virksomhet i Norge, Sverige og Danmark.
Dekning: I dag dekker Ice over 75 prosent av Norges areal, 90 prosent av Sverige og 98 prosent av Danmark. Kystdekningen er så godt som sammenhengende og strekker seg opp mot 12 mil til havs.
Ytelse: Den nye teoretiske hastigheten utgjør opp mot 9,3Mbit/s. I praksis betyr dette nedlastningshastigheter mellom 640kbit/s og 6Mbit/s avhengig av sted og antall brukere i området. Ved bruk av eksterne antenner kan hastigheten øke ytterligere.
Teknologi: Nettverket er basert på CDMA2000 3G-teknologi med radiooverføring på lavfrekvens 450MHz og 410MHz-bånd. Disse båndene kjennetegnes ved at hver basestasjon gir stor geografisk dekning. Teknologien er særlig utbredt i USA og Asia.
Eierskap: Ice eies av det amerikanske industrikonsernet Access Industries. Access Industries har lang erfaring med investeringer i telekommunikasjonsbransjen, spesielt innen trådløst bredbånd, og har for tiden flere store langsiktige eierandeler i mediebransjen globalt.

Tags: