Omsetningsøkning på 40 prosent i 2008

Report this content

(Oslo, 20.04.2009) Idium økte omsetningen med 40 prosent, fra 25 millioner kroner i 2007 til 35 millioner i 2008. Selskapet leverer positive resultater på bunnlinjen, driftsresultat (EBITA) utgjorde 2,2 millioner kroner mot minus 200’ kroner i 2007.

– Vi er meget godt fornøyde med utviklingen i Idium. De siste årene har vi hatt en årlig omsetningsvekst på 30 prosent, og i fjor klarte vi en økning på 40. Omsetningen i fjerde kvartal var hele 50 prosent høyere enn samme periode i fjor. Den solide utviklingen skyldes dels stort fokus på salg og intern opplæring og dels effektivisering av interne rutiner og prosesser. Driften er lønnsom og veksten jevn og god innenfor begge produktkategorier, sier administrerende direktør Henning Edwardsen.

Idium ble etablert i 1999 og er tre år på rad rangert blant de 50 raskest voksende bedrifter i Norge, ifølge revisorfirmaet Deloittes måling av 20.000 norske teknologibedrifter. I 2008 ble selskapet også kåret til Gasellebedrift. Idium er i dag Norges største leverandør av nettsideløsninger. Idium har over 3.000 bedriftskunder, deriblant Telenor, Arcus, Byggmakker, FrP og Norsk Folkehjelp.

– Mange av kundene våre anser websiden for å være selve fundamentet for profilering og imagebygging, og den viktigste salgs- og kommunikasjonskanalen mot markedet. Finanskrisen medfører at mange dropper de tradisjonelle kommunikasjonskanalene, for i større grad å utnytte websidens muligheter, sier Edwardsen.

Idium leverer to egenutviklede publiseringsprodukter, Idium Portal og Idium Web. Idium Portal er et publiseringsverktøy for mellomstore bedrifter og organisasjoner som ønsker et fleksibelt system for nettsider, intranett og netthandel. Idium Web er utviklet for mindre bedrifter som trenger en enkel løsning for å oppdatere sine nettsider.

Markedet for publiseringsløsninger har endret seg dramatisk de siste årene:
– Tidligere var det vanskelig å orientere seg i markedet, konkurransebildet var uoversiktlig og preget av mange ulike aktører med løsninger av varierende kvalitet. I dag er markedet mer profesjonelt og modent. Idium har posisjonert seg som en betydelig og ledende aktør med brukervennlige kvalitetsløsninger til lav pris, sier Edwardsen.

Foruten 10-års jubileum i 2009 kan Edwardsen vise til flere viktig milepæler:
– I 2009 lanserer vi et nytt og spennende webprodukt som vi har brukt flere år på å utvikle. Nå trosser vi finanskrisen og trår på gasspedalen. Vi øker antall ansatte med 20 til 25 prosent og flytter inn i nye og større lokaler. Så langt ser tallene for første kvartal også svært solide ut, sier Edwardsen.

For ytterligere informasjon vennligst kontakt:

Henning Edwardsen
Administrerende direktør
Tlf.: 22 00 84 02 / 934 81 501
Mail: henning@idium.no

Anne Lene Rannem
Markedssjef og pressekontakt
Tlf.: 926 14 382
Mail: annelene@idium.no

Om Idium
Idium utvikler og leverer Norges mest solgte databasebaserte publiseringsverktøy (CMS). Tjenestene inkluderer utvikling og implementering av komplette løsninger i tillegg til opplæring, support og drift. 3000 bedrifter bruker Idiums publiseringsverktøy. Idium leverer to hovedprodukter, Idium Portal og Idium Web. Idium Portal er et komplett publiseringsverktøy som passer både for enkle hjemmesider og komplekse portalløsninger. Idium Web er utviklet med fokus på mindre bedrifter og er en enklere utgave av Idium Portal. I dag har Idium 60 ansatte.