De smarteste tipsene for bilferien

Fjern fotoboksvarsleren, kork flaska og vis at bilen din er tom når du forlater den. Det er kanskje de tre smarteste tipsene før sommerens bilferie i Europa.

Det er innført nye og strenge regler for bruk av teknologisk utstyr i bilen, samt innført lavere promillegrenser på kontinentet. Dette må alle norske bilturister tenke på før turen sørover.

- Hvis alle i tillegg sørger for å tømme bilen sin før de parkerer ute, samt viser at den er ”synlig tom”, vil vi unngå mange kjedelige episoder, sier Jens Gravdal, utenlandssjef hos If Skadeforsikring.

Klassisk sommer

- Vi tror det går mot en klassisk sommer, der mange norske bilister får innbrudd i bilen sin allerede i Göteborg. Her hos If ser vi år etter år at mange tror det holder å dekke til bagasjerommet. Men det er ikke nok. Det må tømmes og deretter vises at bilen er helt tom, sier Gravdal.

Han legger til at bilferie er en fantastisk måte å oppleve europeiske land på. Men i et Europa i finanskrise vet også tyvene at bilene fra nord er søkklastet med godsaker.

- Vi har med oss lett omsettelige verdier for titusener av kroner på tur. Statistikken vår viser at dette er tyvene meget godt klar over, forteller Ifs utenlandssjef.

Før sommeren har startet skikkelig har If allerede fått inn mange innbruddssaker fra ferierende bilister i utlandet. Statistikken viser at mange hundre bilister får ødelagt bilen i innbrudd og blir bestjålet hver sommer. De aller fleste innbruddene skjer i Göteborg, en by svært mange bilister er innom.

Forbudt med fotoboksvarsler

Nesten hver eneste norske bil er utstyrt med GPS med fotoboksvarsler. Denne kan skape trøbbel for deg i Europa. Det er totalforbud mot å bruke denne i Sveits, og i Frankrike er det innført en ny sonevarsling for ulykkesbelastede strekninger. I flere land er det også forbudt med såkalt radarvarsler.

- I disse landene må du enten fjerne utstyret eller applikasjonen på telefonen din, alternativt oppdatere programvaren til å fungere også i Frankrike. Hvis ikke kan det koste deg 1500 euro i bot, sier Jens Gravdal.

I hele Europa, med unntak av Sverige, er håndholdt mobil forbudt når du kjører. Men også håndfri bruk er forbudt i flere land, blant annet i Italia, Spania og Portugal. I Frankrike er det faktisk ikke lov å bruke mobil på bensinstasjoner.

- Bøtene er så store at de svir, og vi kan love at regelverket blir kontrollert og håndhevet, sier Gravdal.

Strengere enn hjemme

Det kan være fristende med en kald øl til lunsj i varmen i sør-Europa. Men skal du kjøre videre etterpå er det ikke å anbefale.

- Promillelovene er ofte strengere enn her hjemme, og hvert år har vi en rekke saker der nordmenn på bilferie har havnet i trøbbel, forteller Ifs utenlandssjef.

Her er en oversikt over dagens promillegrenser:

0 grense: Romania, Slovakia, Tsjekkia og Ungarn.
0,2 grense: Norge, Polen og Sverige.
0,5 grense: Belgia, Bulgaria, Danmark, Tyskland, Makedonia, Finland, Frankrike, Hellas, Jugoslavia, Kroatia Nederland, Øterrike, Portugal, Sveits, Slovakia og Tyrkia
0,8 grense: Storbritannia, Irland og Luxemburg.

Ta med Grønt kort!

Gravdal anbefaler også alle om å ha med seg trafikkforsikringsbeviset Grønt kort. Det får du tilsendt fra forsikringsselskapet ditt når du ber om det. Gjør det i god tid før avreise.

- Erfaringsmessig løser de fleste saker seg enklere når du har dette i orden, sier Gravdal.

For mer informasjon og intervjuer:

Informasjonssjef Jon Berge, tlf: 905 98 680, e-post: jon.berge@if.no.