Røykvarsler virker ikke ved ulmebrann

To av tre vet ikke om de har optisk eller ionisk røykvarsler i sitt hjem. En ionisk varsler som finnes i 90 prosent av norske hjem piper ikke selv når røyken velter inn i rommet.

Skremmende mange vet ikke at røykvarsleren vil forbli taus ved en ulmebrann, viser en undersøkelse TNS Gallup har gjort for If Skadeforsikring.

- Jeg vil gi strykkarakter til ioniske røykvarslere ved denne typen branner, sier Ronny Tande, brannvernspesialist i If.

- Ulmebranner er "kalde" branner med mye røyk, men uten temperaturstigninger i rommet. De varsles ikke av en ionisk røykvarseler. Derimot vil en optisk varsler "se" røykutviklingen og varsle umiddelbart, sier Tande.

Det er mulig å lese på baksiden av røykvarsleren hvilken type man har. - Radioaktiv merking betyr at varsleren er ionisk.

Kjenner ikke forskjellen
Nær 70 prosent av de spurte vet ikke hva forskjellen er mellom en ionisk og en optisk røykvarsler.

- Det aller beste er en varsler med både ionisk og optisk system. Den ioniske reagerer raskere på åpen ild, men forskjellen på reaksjonstiden er så minimal at hvis alternativet er å skulle velge en type røykvarsler så er den optiske bedre.

Kombinasjon er best
På Ifs Sikkerhetssenter er det utført mange tester som alle gir samme resultat. - Den optiske reagerte uansett typer brann, den ioniske reagerte ikke på ulmebranner, sier Ronny Tande.

Det er et krav å ha røykvarslere i alle hjem, men det er ikke angitt type. Nå kommer teknologien for fullt med varslere som "ser røyk", altså de optiske. Hos storbrukerer som i hoteller og næringsbygg installeres ikke lenger ioniske varslere.

- Folk bør beholde sine ioniske varslere, men sørge for å supplere med optiske, er oppfordringen fra brannvernspesialist Ronny Tande i If.

Kontakpersoner:

Fagsjef Ronny Tande, If Skadeforsikring, mobil 93480568
Info. rådgiver Anne Vinje Stølann, If Skadeforsikring, mobil 93480170

Informasjonen er sendt gjennom Observer http://www.waymaker.no
Nedenstående filer kan lastes ned:
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=16881&lang=NO Brannvernspesialist Ronny Tande ved Ifs Sikkerhetssenter har utført mange tester av røykvarslere og alle viser samme resultat. - Det er bare den ioniske som reagerer på ulmebranner.

Om oss

If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper også bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle få en skade. Takket være våre 6 800 dyktige medarbeidere kan 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum føle seg trygge på at de vil få den hjelpen de trenger - hvis noe skulle skje.