Skibusser kan være dødsfeller

Midtganger på busser stuet full av ski og bagger, er rene dødsfeller. Nå reiser tusenvis av nordmenn på skiferie. Bussturen fra flyplassen til skidestinasjonene kan lett få katastrofale følger. Sørg for at midtgangen er fri for bagasje og at nødutgangene ikke er blokkert, oppfordrer Trygg Trafikk, If og Europeiske Reiseforsikring.

- En bussulykke har et enormt skadepotensiale. Å blokkere midtganger og bussens dører med ski og bagasje er uforsvarlig. Å blokkere nødutgangene på denne måten kan få katastrofale følger, sier Kari Sandberg, direktør i Trygg Trafikk. Hun ber turoperatører og busselskaper å være sitt ansvar bevisst.

Svingete veier og mange tunneler

Alpinreiser er populært om dagen, og norske skiturister reiser til fristende skidestinasjoner i Østerrike, Sveits, Frankrike og Italia. Transferbusser sørger for transport fra flyplassene til de ulike skistedene, og disse bussturene kan ta alt fra 1 til 3 timer. Turene kan foregå på svingete veier, og gjerne med flere tunnelpasseringer.

Blir fanget som i en felle

- Vi kjenner til flere tilfeller hvor midtgangene og dørbrønnene i bussene er fylt med både ski og bagasje fordi det ikke er mer kapasitet i bagasjerommet i bussen. De fleste skituristene har med seg ski, staver, støvler og skibekledning i tillegg til ordinær bagasje. Dette tar plass. Når det ikke er mer kapasitet i bagasjerommet, plasseres ski, bagger og kofferter inne i bussen. Dette kan være rene dødsfellen ved ulykker som krever rask evakuering. Ved brann eller kollisjoner vil man ikke greie å komme ut av bussen på grunn av all bagasjen, sier Emma Elisabeth Vennesland, ass. Informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring og If.

Benytt skitilhengere og skibokser

Trygg Trafikk, If og Europeiske Reiseforsikring oppfordrer turoperatørene og busselskapene til å være seg sitt ansvar bevisst. – Bagasjeproblematikken lar seg løse ved at bussene er flinke til å benytte skitilhengere eller skibokser, sier Sandberg.

Trygg Trafikk minner om at eventuelle ting inne i bussen skal være forsvarlig festet, eller plasseres under setet for ikke å skade personer ved en eventuell ulykke. - Tung bagasje som ikke er sikret vil kunne medføre alvorlige skader selv i en mindre dramatisk ulykke, sier Sandberg.

Brusflaske veier 25 kg

- I forbindelse med oppbremsing kan selv små gjenstander, som brusflasker og nettbrett, treffe med stor kraft. Det kan være en god huskeregel at gjenstand vil få et trykk på opptil 50 ganger gjenstandens vekt ved en bråstopp i 50 km/t. En halvliter brus vil altså tilsvare 25 kg om den kommer susende fra setet bak ved bråstopp i en slik hastighet.

Det er særlig hvis løse gjenstander treffer hode eller nakke at kritiske skader kan oppstå. Tyngre vesker som faller fra bagasjehylla og treffer folk i hodet, kan også gi alvorlige skader. Vi ser også en del kuttskader som følge av løse gjenstander i bil og buss, sier Vennesland.

Oslo, 18. februar 2013

Kontaktpersoner:

Emma Elisabeth Vennesland, ass. Informasjonsdirektør If/Europeiske, mobiltlf. 928 93 719

Kari Sandberg, direktør Trygg Trafikk, mobiltlf. 952 21 074

Tags: