Slik gjør du sykkelen vårklar

En halvtime med puss og vedlikehold av sykkelen gjør den skinnende ren og sikrere på veien.

Mange vekker opp sykkelen fra vinterdvalen i disse dager. Du har mye igjen for å legge ned litt tid i en ordentlig vårklargjøring. Sykkelen varer lenger, den tar seg bedre ut på veien – og ettersyn av ramme, bremser, gir og dekk sørger for at sykkelen er i god teknisk stand for en ny sesong.

Bio-vasker ute

– Se på vårsjekken som din egen EU-kontroll av sykkelen. Med finvær og fengende musikk på øret er klargjøringen dessuten en hyggelig aktivitet utendørs, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If Skadeforsikring.

Bruk biologisk nedbrytbare rensemidler beregnet på sykkel. Det er godt for både sykkelen og miljøet, er rådet fra Tom Ruud i sykkelkjeden Birk Sport. Han har bakgrunn både som ivrig mosjonssyklist og sykkelrytter i konkurranser.

– Renseprodukter beregnet på bil kan faktisk ødelegge deler av sykkelen. Med biologiske rensemidler kan du trygt stå på plenen og gjøre vårpussen. Alle sportsforretninger og sykkelbutikker med godt utvalg fører slike renseprodukter i dag, påpeker Ruud.

Alle må vise hensyn

Når sykkelen er ren og pen, er det inspirerende å ta en prøvetur.

– Du blir motivert av å sykle i vårluft etter en lang og kald vinter. Ta gjerne hele familien med på sykkeltur, eller legg på utflukt med en vennegjeng. Vi oppfordrer for øvrig alle trafikanter til å vise hensyn og være smidige. Det gjelder både gående, syklister og bilister, sier Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

Sykling er ikke bare en form for trening, men også en økonomisk og miljøvennlig transportmetode. Bor du utenfor en storby, men jobber i byen, kan du kombinere både trening, transport og økonomiske besparelser i ett ved å sykle til jobben, understreker sykkelekspert Tom Ruud.

– Det kan være litt tungt i starten, men etter noen uker opplever du ekte sykkelglede. Kontrasten fra å sitte i kø og bompenger, til trening og frisk luft på vei til jobb gir mersmak. Mange arbeidsplasser legger også forholdene til rette med alt fra interne konkurranser til garderobe fasiliteter på arbeidsplassen, sier sykkelspesialisten.

Bildetekst:

Spanderer du en halv time på vårpuss av sykkelen din, får du sikrere sykkel og sykkelglede tilbake, påpeker Tom Ruud i sykkelkjeden Birk Sport.

Her kan du laste ned full bildepakke med 15 høyoppløste bilder å velge i til denne saken: http://bit.ly/ZZrToe

Undersak (vedlagt støttebilder til flere sjekkpunkter):

Sykkelsjekken steg for steg

Sykkelekspert Tom Ruud i Birk Sport guider deg gjennom vårklargjøringen.

1 Ta sykkelen ut av garasje eller bod. Ikke oppbevar sykkelen ute om vinteren, da kan du risikere at mye på sykkelen blir ødelagt av vær og vind.

2 Finn frem produktene du trenger for å klargjøre sykkelen: En såpe beregnet på å vaske sykler, en svamp, rensemiddel for kjede, nav og bremseflater, en oppvaskbørste og sykkelolje. Velg helst biologiske produkter. Ramme og detaljer kan du godt vaske med mildt såpevann eller biologisk avfetting.

3 Vask og rengjør alle flater med svamp og oppvaskbørste. Ta deg tid til å komme til alle steder, det lønner seg i lengden.

4 Skyll sykkelen til den er helt ren.

5 Sett sykkelen på hodet og snurr hjulene rundt mens du prøver bremsene. Se etter at det er nok belegg på bremseklossene. Har du V-bremser, sjekk at wirene løper lett og at bremsene ikke «henger».

6 Sjekk om dekkene dine har tålt vinteren. Sprukne eller morkne dekk må skiftes. Se også på mønsterdybden. Er mønsteret utslitt, må du skifte dekk.

7 Test om girene er i orden. De skal løpe lett og virke som de skal ved girskifter.

8 Sjekk om styrelageret er helt og at rammen er hel. Se også etter om det er brudd i setepinne eller styre.

9 Smør kjedet. Bruk kjedeolje som er beregnet på sykkelkjeder.

10 Sjekk refleksene: Det er påbudt med refleks foran og bak på sykkelen. Det kan være smart å ha refleks på hjulene i tillegg.

11 Sjekk lyktene: I mørke er det påbudt med lys foran og bak på sykkelen.

12 Pump opp dekkene, og sjekk lufttrykket. Og så desserten: Ta en sykkeltur til slutt for å teste sykkelen.

Undersak:

Holder låsen din mål?

Selv sykler som ikke er så veldig dyre, kan være attraktive for tyver.

Etter at du har sjekket den tekniske tilstanden til sykkelen, bør du gjøre vurdere om låsen er solid nok. Mange overvurderer sin egen lås. Sørg for at låsen er solid og byr på skikkelige utfordringer de som eventuelt prøver seg.

– Også de litt tykkere låsene er ofte enkle å klippe over. Hvis tyven kommer gjennom det beskyttende skallet ytterst, er det ofte enkelt å klippe over vaieren som er inni, påpeker Sigmund Clementz i If.

Forsikringsselskapet If anbefaler sykkeleiere å skaffe seg såkalt FG-godkjent lås, en lås som er godkjent av Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnemnd.

– Men det er også mulig å sikre seg på andre måter. Som å bruke to låstyper i stedet for én: En vanlig kombinasjon er en bøylelås og en slangelås. Ankre sykkelen til noe fast, og ta gjerne av forhjul og fest det sammen med bakhjul og ramme. En del sykkeleiere tar også med seg sykkelsetet når de parkerer. Da blir sykkelen litt mindre attraktiv, sier Clementz.

Tyven leter ikke etter utfordringer, men muligheter. Hvis sykkelen din enklere å stjele enn sykkelen rett ved, er det din han tar.

If Skadeforsikring anbefaler at du melder sykkelen inn i Falck Sykkelregister. Da er det større sjanse for at den kommer til rette etter et eventuelt tyveri.

Kontaktpersoner:

• Sigmund Clementz, kommunikasjonsrådgiver i If Skadeforsikring, telefon 98 24 98 05 - sigmund.clementz@if.no
  • Tom Ruud, sykkelspesialist hos sykkelkjeden Birk Sport, telefon 23 22 81 80

If Skadeforsikring er Nordens ledende skadeforsikringsselskap med cirka 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum. Ifs premieinntekter var i 2012 ca. 40 milliarder svenske kroner og antall ansatte er 6 200. If inngår i finanskonsernet Sampo Abp.

Se på vårsjekken som din egen EU-kontroll av sykkelen.
Sigmund Clementz, If Skadeforsikring