IFS lanserer Center of Excellence for Olje & Gass

IFS lanserer i dag et kompetansesenter for olje- og gassindustrien. Senteret vil ledes fra Norge og er basert på erfaring fra mange års leveranser til store globale bedrifter i denne bransjen.

IFS i Norge har gjennom de siste femten år opparbeidet en betydelig kompetanse innen prosjektbaserte forretningssystemer for olje- og gassbransjen.

CoX Oil & Gas består av personer med lang erfaring fra industrien. Viktigste ansvarsområder er:

• Samle og videreutvikling av kompetanse
  • Leveranse av salgs- og løsningskompetanse i globale salgsprosjekt.
  • Leveranse av løsningsekspertise i globale implementeringsprosjekt.
  • Tett kontakt med IFS’ utviklingsorganisasjon for rask og smidig produktutvikling hva gjelder nye trender og funksjonelle krav.
  • Etablere og vedlikeholde kontakt med viktige systemintegratører, partnere, leverandører av sentrale tredjepartsprodukt samt organisasjoner i bransjen.

─ Vår ambisjon er ytterligere å styrke IFS sin posisjon innen prosjektbaserte forretningssystem til olje- og gassindustrien, nærmere bestemt oppstrøms-leverandører som EPCI (Engineering, Procurement, Construction, Installation) kontraktører, sier Carl-Magnus Adamsson, Head of CoX Oil & Gas.

Hva kan IFS gjøre for disse?

─ Utfordringen i bransjen er at mange virksomheter fortsatt sitter med egen-utviklede løsninger innen engineering, fabrikasjon og materialstyring. Med vår løsning vil disse oppleve økt effektivitet og bedre prosjektkontroll gjennom et brukervennlig system som inkluderer integrasjon mellom de ulike deler av løsningen, sier Carl-Magnus Adamsson.

Sentralt i IFS’ satsning på CoX Oil & Gas er rekruttering av flere ansatte med kompetanse og erfaring fra olje- og gassbransjen. IFS har således nylig ønsket velkommen til Geir Arne Wilberg, tidligere Aibel, og Kristin Husby, tidligere Hamworthy Gas Systems.

Olje- og gassindustrien er en av IFS’ fokuserte bransjer. IFS tilbyr fleksible, komponentbaserte forretningsløsninger som styrer hele livssyklusen av kontrakter, prosjekt, eiendeler og service. IFS Applications inkluderer funksjonalitet for kontrakt- og prosjektstyring, risikostyring, budsjett og prognose, engineering, materialstyring, fabrikasjon, dokumenthåndtering, service- og eiendelsstyring; alt integrert med økonomi og personalsystem.

Blant IFS’ kunder i olje- og gassbransjen finnes Technip, Semco Maritime, Hertel, Grenland Group, Babcock Engineering Services, Heerema Fabrication Group, Seadrill, Yantai Raffles, Archer, Apply Sørco, Reinertsen Engineering, APL, Bergen Group Rosenberg, BWO Offshore, STX Europe, og Hamworthy Gas Systems.

KONTAKTINFORMASJON

Glenn Arnesen
CEO IFS Scandinavia
glenn.arnesen@ifsworld.com

IFS er et børsnotert konsern (OMX STO: IFS) grunnlagt i 1983 som utvikler, leverer og implementerer IFS Applications, et komponentbasert forretningssystem basert på SOA-teknologi. IFS fokuserer på virksomheter der en eller flere av følgende kjerneprosesser er strategiske; vedlikehold & service, produksjon, logistikk og prosjekt. IFS har over 2000 kunder, virksomhet i over 50 land og har totalt ca 2700 ansatte. Nettoomsetningen i 2010 ble SEK 2,6 milliarder.
For mer informasjon – se
www.IFSWORLD.com