IFS-studie avslører IT-sjefens ønskeliste

En internasjonal undersøkelse utført av TNS Sifo for IFS viser hvilke faktorer som er viktige for IT-sjefen når et nytt prosjekt for forretningssystemer skal settes i gang. Her er topp fem listen når leverandører skal velges.

Resultatet fra undersøkelsen er basert på svar fra 216 beslutningstagere i USA, Storbritannia, Tyskland, Sverige og Benelux-landene. Studien fokuserer på sjefenes innstilling til avkastning (ROI), innkjøpsstrategi samt relasjonen til leverandøren ved innkjøp av forretningsløsninger.

De fem viktigste faktorene for IT-sjefer er:

1. Fleksible og skalerbare systemer
  2. Innovativ og proaktiv programvareleverandør
  3. Dyp forståelse for hvordan selskapet fungerer
  4. Engasjerte kontaktpersoner
  5. Brukerorienterte systemer

Den perfekte leverandøren tilbyr følgelig et fleksibelt og skalerbart system, er både innovativ og proaktiv i forhold til å dekke kundens behov og har samtidig dyptgående kunnskaper om hvordan selskapet fungerer. Denne ønskelisten er riktignok ikke helt unik for IT-sjefene. Alle beslutningstagere oppgir de samme to faktorene på topp: Et fleksibelt system og en proaktiv og innovativ leverandør.

Studien viser dessuten at IT-sjefene er interesserte i mykere verdier også. Eksempelvis oppgir de at engasjerte kontaktpersoner hos leverandøren er enda viktigere enn brukerorienterte systemer.

– Undersøkelsen avslører flere faktorer som er viktige ved planlegging av prosjekter for nye forretningssystemer. Blant annet havner brukerorienterte systemer på topp fem listen, noe som indikerer at intuitive og brukervennlige grensesnitt er viktig for IT-sjefer. Sammen med alternativet Bra å gjøre forretning med, som rangeres som den sjette viktigste faktoren, viser dette at denne typen prosjekter slett ikke bare handler om funksjonalitet og teknologi. Prosjektene preges også av menneskelige faktorer som skaper verdi gjennom hele systemets livssyklus, sier Alexander Sovré, direktør hos TNS Sifo, spesialisert innen IT og Telecom.

KONTAKTINFORMASJON

Glenn Arnesen
CEO IFS Scandinavia
glenn.arnesen@ifsworld.com

Om TNS Sifo
TNS tilbyr rådgivningstjenester knyttet til spesifikke vekststrategier som markedslanseringer, innovasjon, varemerkelojalitetog interessentutvilking, basert på mangeårig ekspertise og markedsledende løsninger. Med tilstedeværelse i over 80 land holder TNS flere dialoger med verdens forbrukere enn noe annet selskap og forstår individuell atferd og holdninger på tvers av alle kulturelle, økonomiske og politiske regioner i verden. förstår individuella beteenden och attityder tvärs över alla kulturella, ekonomiska och politiska regioner i världen.

TNS er en del av Kantar, en av verdens største kunnskaps-, informasjons- og konsulentgrupper.

Mer information finnes på www.tnsglobal.com.

IFS er et børsnotert konsern (OMX STO: IFS) grunnlagt i 1983 som utvikler, leverer og implementerer IFS Applications, et komponentbasert forretningssystem basert på SOA-teknologi. IFS fokuserer på virksomheter der en eller flere av følgende kjerneprosesser er strategiske; vedlikehold & service, produksjon, logistikk og prosjekt. IFS har over 2000 kunder, kontor i over 60 land og har totalt ca 2800 ansatte. Nettoomsetningen i 2011 ble SEK 2,6 milliarder.

For mer informasjon – se www.ifsworld.com.

Les mer om teknologi, innovasjon og kreativitet på IFS’ Blog: http://blogs.ifsworld.com/

IFS, Box 1545, 581 15 Linköping – Telefon: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01
Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) er et børsmnotert AB registrert i Sverige.
Organisasjionsnummer: 556122-0996. Hovedkontor: Box 1545, SE-581 15 Linköping.