Rusta velger IFS for å supportere vekst og internasjonal ekspansjon

Rusta, som er en av Sveriges ledende forhandlere innen bolig- og fritidsproduker, har valgt å implementere IFS Applications for Retail for å supportere fremtidig vekst og internasjonal ekspansjon.

Med 71 butikker og mer enn 55.000 kunder hver dag, anses Rusta som ledende innen detaljhandelen sett fra nøkketall som vekst, markedsekspansjon, lønnsomhet og kundelojalitet. Virksomheten, som har 1.300 ansatte, står nå overfor en ny fase i sin forretningsplan, som har skapt behov for bedre it-support for å fremme økt vekst og internasjonal ekspansjon.

Implementeringen av IFS Applications som skal erstatte 50 prosent av virksomhetens eksisterende best-of-breed-systemer, utføres parallelt med andre strategiske prosjekter som Rusta har annonseret i 2013, for eksempel åpningen av de første butikkene i Norge samt etableringen av et sentralisert lager.

IFS-løsningen dekker alle prosesser innen detaljhandelen og omfatter funksjonalitet til Business Intelligence og mobilitet. IFS Applications vil bli implementert i Rustas internasjonale virksomhet, som omfatter hovedkontoret, butikker, lager samt et stort antall innkjøpskontor i Asia.

– En ny integrert forretningsplattform er en essensiell del av vår strategiske prosjektportefølje når vi arbeider mot å fordoble våre inntekter over de kommende fem år. Vi ville ha en løsning som kunne understøtte vårt fremtidige behov innenfor alle våre forskjellige forretningsområder, og IFS udmerket seg som den leverandør, som best kunne leve opp til våre krav, sier Göran Westerberg, CEO i Rusta.

– Utover å kunne håndtere vårt komplekse forretningsbehov lette vi etter en leverandør med et omfattende partnernettverk, som kunne forenkle og redusere antallet applikasjoner og overflødige datakilder. IFS viste en overlegen evne til hurtig å oversette forretningsbehov til vår nye omfattende applikasjonsstrategi. Partnerskapet med IFS vil hjelpe oss med å nå vårt mål om å skape den mest effektive it-avdeling i vår bransje, sier Päivi Redig, CIO i Rusta.

– Vi er glade for at IFS igjen er valgt av en bransjeførende forhandler med global virksomhet og med en ambisjon om å forbedre forretningen og sikre internasjonal vekst. IFS har dokumentert erfaring med å kunne leve opp til kravene i den dynamiske detaljhandelen, og vi ser frem til å spille en aktiv rolle i Rustas ambisiøse forretningsplan, sier Glenn Arnesen, CEO i IFS Scandinavia.

Implementeringsprosjektet starter med det samme.

Om Rusta
Rustas forretningsidé er å tilby et bredt utvalg av funksjonelle og moderne bolig- og fritidsprodukter av god kvalitet til den beste pris. Sortimentet fornyes løpende og tilpasses kontinuerlig etter trender og sesonger. Rusta er sin egen importør, grossist og detaljhandler. Rusta har mer enn 1.300 ansatte i sine 71 butikker, lager og kontorer i Sverige og Asia. Hovedkontoret ligger i Upplands Väsby uden for Stockholm.

For mere informasjon se www.rusta.se.

Mark Boulton
Chief Marketing Officer
press@ifsworld.com

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

IFS er et børsnotert konsern (OMX STO: IFS) grunnlagt i 1983 som utvikler, leverer og implementerer IFS Applications, et komponentbasert forretningssystem basert på SOA-teknologi. IFS fokuserer på virksomheter der en eller flere av følgende kjerneprosesser er strategiske; vedlikehold & service, produksjon, logistikk og prosjekt. IFS har over 2000 kunder, kontor i over 60 land og har totalt ca 2800 ansatte. Nettoomsetningen i 2011 ble SEK 2,6 milliarder.

For mer informasjon – se www.ifsworld.com.

Les mer om teknologi, innovasjon og kreativitet på IFS’ Blog: http://blogs.ifsworld.com/

Sitater

Glenn Arnesen, CEO i IFS Scandinavia