Beste norske spekeskinker kåres

Torsdag 28 juli kl 15.00 fra hovedscenen på Gladmat i Stavanger presenterer Gastronomisk Institutt (GI) vinnerne av årets spekeskinkekonkurranse. Vår kokkeverdensmester Charles Tjessem vil stå for utdelingen.

Alle norske spekeskinkeprodusenter ble invitert til å delta. 19 bedrifter sendte inn til sammen 26 skinker som har vært til bedømming. Bortimot 100 store og små produsenter fikk tilbudet. Gastronomisk Institutt har i samarbeid med Fagsenteret for kjøtt og Matmerk, kategorisert og gjennomført smakstester og annen bedømming på de innsendte spekeskinkene Prosjektet er etablert og gjennomført i samarbeid med Matprogrammet i Innovasjon Norge. Norske spekeskinker representerer et mangfold av typer fra den vanlige salte skinke produsert på 3-4 mnd til langtidsmodnet skinke, vi har røkt og ikke røkt, med og uten ben osv. Tradisjoner og smakspreferanser varierer geografisk i Norge. De siste årene har det vært mye diskusjon om norsk spekeskinke, på forholdet til utenlandske varianter, på prisnivå, på kvalitet og tilgjengelighet. GI ønsker å beskrive mangfoldet og ikke minst bidra til at norske forbrukere skal bli fortrolig med de forskjellige typer og deres karakteristika. Vi kan produsere skinke i Norge, både billigvarianter og de mer eksklusive typer. Kvalitet i alle priskategorier er en betingelse for at norsk næringsmiddelindustri skal overleve. Gjennom konkurransen ønsker vi å vise at norsk spekeskinkeproduksjon er konkurransedyktig. Både publikums og kokkenes favoritter vil bli kåret i kategoriene røkt og urøkt skinke – og det vil bli mulig å få smake på vinnerproduktene på Gladmat på torsdag ettermiddag. www.innovasjonnorge.no Vinnerne offentliggjøres på www .innovasjonnorge.no kl 15.15 på torsdag ettermiddag. Bildetekst: Det var stor interesse for å delta i smakstesting av spekeskinker under Gladmatfestivalen i 2004 – her deler Britt Elisabeth Olsen fra Gastronomisk Instituttt ut smaksprøver og testskjema. Tekst og foto: Arne Rød