Bodil Kanstad fra Bodø er en av Nordens fremste unge entreprenører

Vinnerne i den nordiske entreprenørskapskonkurransen Emax Nordic 2009 er laget med Bodil Kanstad fra Bodø, Tukka Pakarinen-Joensuu fra Finland, Michael Rendebæk Sørensen fra Danmark og Annelie Näs fra Sverige.

Takket være strategisk riktige beslutninger, samarbeid og konkurranseinstinkt gikk vinnerne til topps i konkurransen. Som premie får de representere hvert sitt land på en inspirasjonsreise til St. Petersburg for å studere nyetablering og næringsliv i en annen kultur. Andrepremien gikk til Robin Dale Ingebrigtsen fra Bergen, Kamilla Sommer Schultz fra Danmark, Jenni Laiho fra Finland, og Mikael Belenki fra Sverige. Alle fikk hver sin bærbare PC. Tredjepremien ble tildelt Shelagh McLellan fra Norge, Kristian Eilersen fra Danmark, Jukka Lepikkö fra Finland, og Kristina Svahnström fra Sverige. Alle får med seg hver sin 500GB ekstern harddisk som premie. Nettverk og tro på framtiden Med masse inspirasjon, kunnskap og nettverk er deltakerne rustet for å møte fremtiden og det den innebærer av utfordringer og muligheter. De skal nå kjenne at de vil og tør og satse på sine ideer og drømmer, slik tidligere deltakere har gjort. Størrelsen og omfanget av årets Emax-arrangement viser at det er stor interesse for entreprenørskap i de nordiske landene, og at dette ansees som svært viktig. De nordiske landene ligger langt framme og legger stor vekst på nettopp unge entreprenører. Dette er Emax Emax Nordic er et entreprenørskapsarrangement som hvert år samler opp til 200 av de fremste unge nordiske entreprenørene mellom 18 og 21 år. Målet er å skape et forum og en møteplass. Alle aktivitetene har som mål å gi inspirasjon, kunnskap og nettverk. Deltakerne håndplukkes og må gjennom personlig intervju. Det sikrer at alle som deltar ser på seg selv som framtidige entreprenører eller bedriftsledere. Årets arrangement fant sted i Örebro i Sverige fra 9. til 13. august. I løpet av fire dager kombineres forelesninger, sosiale aktiviteter, nettverksøvelser, teambuilding, workshops og en bedriftssimulator. Simuleringen krever raske beslutninger og strategisk tankeevne. Det kan føre laget til topps og dermed gi dem den meget attraktive førstepremien. Emax Nordic arrangeres av STARTcentrum i Sverige og er et samarbeid mellom Undervisningsministeriet og Selvstændighetsfonden i Danmark, Arbets- och näringsministeriet i Finland, NUTEK i Sverige, Nordisk InnovationsCenter og Innovasjon Norge. Kontaktinformasjon: Vinnerne: Bodil Kanstad, telefon 481 25 304 Robin Dale Ingebrigtsen, telefon 482 43 896 Shelagh McLellan, telefon +177 886 22 604 Innovasjon Norge: Sissel Kleven, seniorrådgiver, telefon 959 41 740. E-post sissel.kleven@innovasjonnorge.no Janis Eriksson i STARTcentrum, telefon +46 70 756 62 66. E-post janis.eriksson@startcentrum.se Se også www.emaxnordic.com.