Hest som prisvinnende næring!

Innovasjon Norge har tildelt travtrenerbedriften Stall Bergsund den nasjonale bygdeutviklingsprisen for 2004. Prisutdelingen fant sted på Bjerke Travbane i forbindelse med åpningen av Oslo Grand Prix 15. mai.

Bak Stall Bergsund står Line Bergsund og Trond Anderssen, i hestesportskretser bedre kjent som Team Buller'n. Virksomheten drives fra Vestre Bergsund Gård i Ådal nord for Hønefoss. Stallen har oppnådd imponerende resultater, og ble årets mestvinnende travtrenerbedrift både i 2003 og 2004. Trond Anderssen ble nylig kåret som årets travtrener for 2004. Bedriften har nærmere 60 hester i trening og sysselsetter 10 personer. - Prisvinnerne har med sin suksess bidratt til at norskeide travhester som hevder seg internasjonalt fortsatt står i norsk trening, noe som er av stor betydning både for travsporten og næringsvirksomhet i tilknytning til travsporten, sa adm. direktør Gunn Ovesen i Innovasjon Norge under overrekkelsen av prisen. Bygdeutviklingsprisen er en pris for Innovasjon Norges kunder som har utviklet en vellykket bedrift med basis i bygdenes og landbrukets ressurser. Formålet med prisen er bl.a. å synliggjøre gode resultater fra landbruksrelatert næringsutvikling. I hvert fylke kåres en fylkesvinner, og disse konkurrerer så om den nasjonale prisen. Den nasjonale bygdeutviklingsprisen er på 50 000 kroner. Se nedenstående webadresser eller neste side for faktainformasjon. www.teambullern.no Det er link til bilder med bedre oppløsing på www.innovasjonnorge.no Kontaktperson: Seniorrådgiver Kjell Bruvoll Innovasjon Norge, tlf 22 00 26 33/958 58 629, e-post: kjell.bruvoll@invanor.no Fakta om prisvinneren Stall Bergsund ANS - Line Bergsund og Trond Anderssen, Ådal, Ringerike Liv Helene Bergsund (37 år) eier og driver familieeiendommen V. Bergsund med 170 daa fulldyrka jord og 10.000 daa skog. Hun ble lei av å pendle til jobb i Oslo og startet utbygging av gårdsbruket. I 2001 fikk hun finansiering fra Innovasjon Norge til bygging av stallanlegg på eiendommen. Sammen med sin samboer Trond Andersen, som er en anerkjent travtrener, etablerte de Stall Bergsund ANS. Nå driver de oppstalling og trening av traverhest samt tradisjonelt jord og skogbruk på eiendommen. (Se egen hjemmeside: http:/www.teambullern.no) Trond Anderssen er kåret som årets travtrener i 2004. Dessuten er Stall Bergsund den mestvinnende stallen i Norge både i 2003 og 2004. Økonomisk resultat Stall Bergsund ANS som omfatter all virksomhet i treningssenteret for travhester på gården, har med sine mange løpsseire, gått svært bra økonomisk. Hesteeiere står i kø for å plassere sine hester der. Antall hester under trening er nærmere 60. Virksomheten har god lønnsomhet med et godt, netto driftsresultat etter uttak av lønn til både ansatte og eiere. Sysselsetting Ådal er et bygdesamfunn ca 2 mil nord for Hønefoss som er preget av uttynning og mangel på arbeidsplasser, spesielt for ungdom. Planen fra 2001 forutsatte at virksomheten skulle sysselsette eierne og en fast ansatt fra 2003. I dag er det 10 ansatte inkludert eierne. Miljøvurdering Hestesenteret på Bergsund har betydelige ringvirkninger for lokalmiljøet i form av nye impulser til landbruksmiljøet i bygda som er preget av lav aktivitet og dagpendling ut av bygda. Dette kommer i tillegg til sysselsettingseffekten. Gården har blitt tilholdssted for hesteinteressert ungdom, herunder en ungdomsklubb. Nyskaping/originalitet Stall Bergsund har vært en suksess. Bak dette ligger det en klar filosofi om kvalitet og trivsel i alle ledd for både dyr og mennesker. Opplegget er svært profesjonelt og de gode resultatene skyldes ifølge Trond Andersen ikke bare samspillet mellom hest, kusk og trener. Hele støtteapparat i ”Team Buller'n” som stallen på Bergsund kalles, må ta æren for dette. Stall Bergsund har en svært aktiv hjemmeside hvor bl.a. hver enkelt hest i trening har sin egen side hvor alle treningsrapporter legges ut, slik at hesteeier kan følge med i hestens utvikling. Foruten aktiviteten på Bergsund inneholder hjemmesida masse nyttig informasjon fra hele travsports- og hestemiljøet og har svært stor trafikk.