Innovasjon Norges turistbarometer: Forvent nedgang av turister til Norge

Ekspertene har talt: Forventningene foran årets sommersesong er dårligere enn på mange år. Finanskrisen legger nytt press på reiselivsnæringen foran årets sommersesong viser nye prognoser fra Innovasjon Norge.

Kun 26 prosent av reiselivsnæringen forventer en økning i sommer, dette er det laveste nivået målt i forkant av en sommersesong noensinne. Sommersesongen 2009 vil bli en utfordring for mange reiselivsbedrifter i Norge. Turistbarometeret gjennomført av Innovasjon Norge viser at 42 prosent av bedriftene venter en nedgang. - Vi må nok dessverre belage oss på en nedgang i antall ankomster fra utlandet på rundt 5 prosent, sammenlignet med sommeren 2008, sier Per Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge. Kraftig satsing på Norge Til tross for de dystre spådommene, satses det fullt på å fronte norske reisemål, både i Norge og i utlandet. - Sommerens store joker kan nok bli Tyskland og Nederland. I fjor sommer representerte de 23 prosent av alle utenlandske ferie- og fritidsankomster til Norge. Og så håper vi og tror at nordmenn kommer til å feriere i Norge, sier Per-Arne Tuftin. Reiselivsbedriftene og Innovasjon Norge har i år gått sammen om å fronte en stor kampanje for å få nordmenn til å feriere i eget land. Reiselivsdirektøren tror nedgangen i økonomien vil sørge for økning i hjemmeferiene. Nord-Norge håper på at ”Himmelblå-effekten” vil skaffe flere turister til de nordligste områdene denne sommeren. Innovasjon Norge og Visit Norway har dessuten en rekke reiselivskampanjer på gang i hele Europa, se her for mer informasjon: http://emailwarehouse.invanor.emnebase.dk/browserversion.aspx?r=562910852307142009&n=5629101108142009 Nedgang på verdensbasis Undersøkelser gjort av United Nations World Tourism Organization (UNWTO) viser en forventet negativ vekst i antall turistankomster på opp til minus 2 prosent på verdensbasis. Prognosene for Europa er enda lavere med en forventet gjennomsnittlig nedgang på opp til minus 3 prosent. Fakta om turistbarometeret: • Turistbarometeret gjennomføres i forkant av en sommersesong, dette er den 12. gangen turistbarometeret gjennomføres. • Hensikten med Turistbarometeret er å gi en oversikt over forventet trafikkutvikling fordelt på land og bransjer. • Ekspertpanelet er sammensatt av representanter fra reiselivsnæringen i inn- og utland. Dette er turoperatører, incoming operatører, hoteller, transportører, cruise, lokale turistkontor, regionale destinasjonsselskap, samt reiselivsmedarbeidere på Innovasjon Norges kontorer i utlandet. • Undersøkelsen gjennomføres to ganger pr. år. Kontaktinformasjon Innovasjon Norge: Per-Arne Tuftin, direktør reiseliv, Innovasjon Norge, telefon 22 00 29 04 E-post: per-arne.tuftin@innovasjonnorge.no Audun Pettersen, avdelingsleder reiseliv, Innovasjon Norge, telefon 907 75 521 E-post: audun.pettersen@innovasjonnorge.no

• Innovasjon Norge
    Postboks 448 Sentrum 0104 Oslo