Ny leder og nytt navn for Statens Investeringsselskap

Statens Investeringsselskap AS i Trondheim bytter navn til Investinor. Samtidig er Geir Ove Kjesbu ansatt som administrerende direktør. Kjesbu har hatt en ledende rolle i utvikling og kommersialisering av teknologibedriften Q-Free, som kan vise til stor suksess med eksport over hele verden.

Ny leder og nytt navn for Statens Investeringsselskap

Første august tar han fatt på oppgaven med å bygge opp det nye investeringsselskapet. Det har 2,2 milliarder kroner å investere for. - Jeg gleder meg til å videreføre min industrielle og finansielle erfaring i etableringen av det nye investeringsselskapet, sier Kjesbu. - Investinor har et godt utgangspunkt for å bli en toneangivende investor, spesielt for bedrifter i en tidlig fase og med store muligheter for internasjonal vekst. Selskapet vil være en aktiv eier i bedrifter over hele landet og vil bygge opp bransjeekspertise innenfor energi og miljø, reiseliv, marin og maritim sektor.

Geir Ove Kjesbu er 41 år og bor i Trondheim. Han er sivilingeniør fra NTNU og har en Executive MBA fra INSEAD i Frankrike. Kjesbu har operativ erfaring fra selskaper både i tidlig fase, i vekstfase og børsnotering. I Q-Free har Kjesbu erfaring som CTO, CEO og styremedlem. Videre har han jobbet med aktiv eierskaputøvelse i selskaper i tidlig fase

Mange vil jobbe i Investinor
Styret har prioritert å få på plass lederen så raskt som mulig, slik at han kan påvirke hvordan selskapet bygges opp videre. Styreleder Stein Annexstad er svært tilfreds med at Geir Ove Kjesbu har tatt jobben. - Vi er overbevist om at vi har fått en administrerende direktør som har de rette kvalifikasjonene som leder og motivator for det teamet som skal på plass, sier Annexstad. - Samtidig har han erfaring fra hvordan en nyetablert teknologibedrift kan utvikles til en industriell suksess.

Stillingene i Investinor ble utlyst 10. mai. Mercuri Urval har vært ansvarlig for rekrutteringen, og er svært fornøyd med responsen. Mange aktuelle og gode kandidater har meldt sin interesse for å jobbe i det nye selskapet.

Investinor vil få på plass et kjerneteam før investeringsvirksomheten kan starte. - Rett over sommerferien går vi i gang for fullt med å rekruttere investeringsdirektører, investeringsrådgivere og CFO, sier Kjesbu. - Vi håper at også kvinner er motivert for å arbeide med investeringsvirksomhet hos oss. Denne næringen har til nå vært mannsdominert. Målet er å starte dialogen med nye bedrifter om investeringer rundt oktober/november, men tiden vil vise om vi er på plass til da.

Datterselskap av Innovasjon Norge
Investinor er et datterselskap av Innovasjon Norge. Kontorene til Innovasjon Norge vil informere om Investinor på linje med andre tilbud. Dermed kan bedrifter over hele landet lett få informasjon om investeringsmulighetene i Investinor. For å unngå habilitetskonflikter og dobbeltroller mellom selskapene vil all saksbehandling og alle beslutninger knyttet til investeringsvirksomheten kun foregå i Investinor. Selskapet ser nå etter egne lokaler i Trondheim.

For mer informasjon:
Stein Annexstad, styreleder. Tlf. 907 70 277.
Geir Ove Kjesbu, administrerende direktør. Tlf. 905 59 404.