Tre pressemeldinger fra Grüne Woche, Berlin

Norsk bakst i Berlin Din Baker har solgt brød og kaker til matglade tyskere på Grüne Woche og interessen og salget har gått over all forventning. - Din baker vurderer å etablere butikker for å selge norsk brød og bakervarer i Tyskland og dette er en av de markedstester vi gjør. Vi har ennå ikke fått summert inntrykkene herfra, men det ser ut som om det er havrebrødet og makronene våre som vekker størst interesse hos tyskerne, kan markedssjef Frode Olsen i Din Baker fortelle. I anledning Grüne Woche og Ibsen året har de også laget et eget Ibsen brød og Ibsen makroner som presenteres i Tyskland. Brødet heter Pers kjærlighetsbrød og makronene bærer navnet Noras makroner. Frode Olsen er veldig fornøyd med responsen de har fått her i Tyskland. Den norske standen er etter hans mening et utmerket sted for testing av deres varer. Her møter de tyske forbrukere og kan få direkte tilbakemeldinger. - Profilen på den norske standen passer svært godt sammen med den profilen vi ønsker å bygge rundt Din Baker. Vi markedsfører oss i utlandet med slagordet Pure Norway og hva kan vel passe bedre under overskriften Arktisk kvalitet. Det nettverket vi får mot de andre norske deltakerne vil også være svært nyttig i den videre utvikling av vår bedrift, sier Olsen. I Vurderingene knyttet til en etablering i Tyskland går videre og kanskje kan vi finne 25 Din Baker butikker i Tyskland neste år som produserer bakst basert på norske råvarer. Landbruks- og matdepartementet står bak den norske stand på Grüne Woche i Berlin i perioden 13. – 22. januar 2006. Deltakelsen gjennomføres i nært samarbeid med Innovasjon Norge og Den norske ambassaden i Berlin.18 norske utstillere med mat og reiselivsprodukter sammen med noen av våre beste kokker skal markedsføre Norge. Målet er å sette fokus på samspillet mellom mat og reiseliv. Grüne Woche i Berlin er en av verdens største forbrukermesser med ca 500.000 besøkende og nesten 1700 utstillere. Ytterligere informasjon: Frode Olsen, Din Baker, Mob: 404 14 244, frode.olsen@din-baker.no Billedtekst: Markedssjef Frode Olsen i Din Baker forteller om stor interesse for norsk havrebrød i Berlin. Foto: Arne Rød, Innovasjon Norge ----------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------- Norsk ost selger bra på Grüne Woche Norsk småskalaprodusenter med tilknytning til TINEs datterselskap Ostecompaniet har deltatt på Grüne Woche 2006 (13.-22.jan) i Berlin med favnen full av norske oster for blant annet å lokke tyske turister til Norge. Sammen med Landbruks- og matdepartementet, Innovasjon Norge og 17 norske utstillere har de lokket tyske turister til Norge med budskapet om at landet vårt er rent og vakkert og med et håndverk som fortsatt lever. De norske utstillerne har vært en blanding av store og små bedrifter som selger mat- eller reiselivsprodukter. Grüne Woche er en av verdens største forbrukermesser. Messen er besøkt av nesten en halv million mennesker. Et mangfold av ost - Grüne Woche er spennende for oss fordi vi her har mulighet til å presentere våre internasjonale merkevarer, spesialiteter innen norsk matkultur og mangfoldet av ost utviklet av norske småskalaprodusenter til tyske forbrukere. Vi benytter anledningen sammen med norsk reiseliv til å fortelle om spennende ost som kan oppleves og oppdages i flotte reisearrangementer og på vakre turistmål i Norge, sier daglig leder i Ostecompaniet Susanne Almestad. Tyskerne liker osten - Salget har gått over all forventning. Det gjelder nesten alle ostetypene vi har med til Tyskland. Tyskerne er svært interessert i ostene våre og er overrasket over at det er et slikt spekter av oster i Norge. Mange kommer for å kjøpe Gammalosten som de husker fra tidligere presentasjoner på Grüne Woche og de er nysgjerrig på Geitosten. Vi ønsker å formidle at dette er vi stolte av. På standen selger vi både smaksprøver og produkter. Dette får tyskerne til å stoppe og vi får ofte en god dialog om produsent og opprinnelsessted i Norge, forteller en entusiastisk Morten Mellqvist som arbeider med nyskaping i Ostecompaniet. Oster representert på Grüne Woche Produktene som er presentert på messen er en god blanding av lokale småskalaprodukter og ostespesialiteter produsert på TINE-anlegg. Tilstede på messen er selvfølgelig Jarlsberg som er TINEs viktigste eksportartikkel. I tillegg Snøfrisk og Ridder som begge produseres blant vakre fjord og fjell i Møre og Romsdal. Fra den vakre fjordbygda Vik i Sogn kommer Gamalosten som tyskere før har satt pris på under Grüne Woche, og i samme sunne nesten fettfrie spor kan vi presentere Pultost som er produsert i Trysil. Ikke langt fra hytta til formel-1-stjerne Michael Schumacher. Til slutt kan nevnes ”fjellostene” fra Dovre, Reinheim og Snøhetta, blåmuggosten Selbu Blå fra Selbu i Trøndelag, og den hvite myke geitosten Balsfjord produsert av melk fra nordnorske geiter beitende blant fjord og fjell i Troms fylke. De lokale produsentene som har vært representert er: Eiker Gårdsysteri, Buskerud Opprettet i 2003 da tre nabogårder i Hokksund gjorde drømmene sine til virkelighet da de bygde opp et moderne løsdriftsfjøs og gårdsysteri. Idèen var å lage delikatesseoster av egenprodusert melk fra frittgående kyr. Stiller på Grüne Woche med Holtefjell, en fast kittmodna hvitost. Osten er på konsistens nesten som en parmesan, kort sprø. Det beste ved osten etter mange eksperters gane er den runde fyldige smaken som sitter lenge i munnen. www.eikergardsysteri.no Fjellgeit BA, Oppland, Fra vakre omgivelser i de norske fjellbygdene i Nord-Gudbrandsdalen og Nord-Østerdalen holder Fjellgeit BA til. Selskapet er en sammenslåing av i alt 24 geitemelksprodusenter i regionen, alle med beliggenhet minst 500 meter over havet, og har som forretningsidé å lage geitmelksoster av høy kvalitet til et spesialitetsmarked i vekst. Fjellgeit BA kommer til Grüne Woche med Hvitmuggost av 100 prosent geitmelk med fast konsistens. Smaken har preg av geit, men ikke utpreget. Dette er en ost med karakter av ”kjørr og kratt”, og egner seg godt i matlaging eller som forrett sammen med en skinke. Det er laget eget oppskriftshefte der kokker ved Fosheim Turisthotell har fått utfolde seg. www.fjellgeit.no Heidal Ysteri AS, Oppland I Fjellbygda Heidal øverst i Gudbrandsdalen ved porten til Jotunheimen finner du Heidal Ysteri AS. Foredling av mjølkeråvarer, som ysting, har lang tradisjon i bygda, og Heidal Ysteri har videreført denne tradisjonen. Heidalsosten er en brunost av typen G35, og blir laga etter gammal oppskrift fra Gudbrandsdalen. Den er en viktig del av bygdas kulturarv. Ofte hadde kvar gard si spesielle treform og ost med sitt eige mønster. Heidal Ysteri lager formost på gammalmåten. Formen er laga av en lokal treskjærer, og osten blir stappa og pakka for hand. www.heidal-ysteri.no Myrdal gard, Hordaland Historien om Myrdal er også historien om familien Muilwijk som flyttet til Norge fra Nederland for tre år siden. Etter å ha drevet gård i treskolandet med over 300 geiter, bestemte de seg for å følge drømmen om å drive en mer dyrevennlig gård og starte opp sitt eget ysteri. En dag tok de mot til seg og kjøpte Myrdal gård på internett og flyttet til Tysnes sør for Bergen blant fjord og fjell på det norske vestlandet. 1. juni 2001 startet de opp produksjonen på Myrdal for fullt. Stiller på Grüne Woche med en Gauda ystet av kumelk etter hollandsk tradisjon. Den er ren halvfast hvit ost, fast i konsistensen, rik på smak. Den blinde Ku, Akershus Eventyret startet da Inger Rosenfeld som bor rett sør for Oslo fikk en halvblind ku i 50 års gave, lærte seg å yste og bygde meieri. Melissa heter kua og var uheldig som kalv og gikk på en liten kvist under lek. Ostene til Inger ble først prøvd ut i Frankrike der de ble godt mottatt. Senere har den funnet veien til kresne ganer både i Norge, USA og andre land. Hos Den blinde Ku finner du både et moderne lite meierilokale, en cafè og en gourmetbutikk. På Grüne Woche stiller Inger Rosenfeld med Camenås som er en hvitmuggost av kumelk. Den er myk i konsistensen og kraftig i smak. www.denblindeku.no For mer informasjon Susanne Almestad, daglig leder i Ostecompaniet, Mob: 901 84 065 Morten Mellqvist, Mob: 975 35 151 ------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------------------- Norsk mat på tysk TV Norge viste seg frem sammen med Sverige og Danmark i direktesendt Frokost-TV i Tyskland. En av Tysklands største landsomfattende TV-kanaler, ZDF, serverte nordisk frokost i direktesendt Frokost – TV i beste sendestid fredag 27 januar. Innslaget ble laget i forbindelse med at Norge har deltatt på den internasjonale Grüne Woche i Berlin med en stor paviljong. Landbruks- og matdepartementet står bak standen i samarbeid med Innovasjon Norge og ambassaden i Berlin. Marit Stadheim Boor representerte Norge under innslaget hvor de tre landene hadde forberedt hver sine spesialiteter. Hun arbeider til daglig med reiseliv i Tyskland spesielt rettet mot Norge og er engasjert som medhjelper på den norske standen. Norges frokosttallerken bestod av hvit og brun ost, gammalost, fenalår, reinsdyrskinke og –pølse, laks og honning. Den tyske programlederen fremhevet spesielt reisndyrkjøttet og gamalosten med svært lite fett og brunosten som jo er et lite kjent produkt i Tyskland. --------------------------------------------------------------------------------------- Pressekontakt - ytterligere informasjon Arne Rød, Innovasjon Norge tlf +47 909 26 280, arne.rod@innovasjonnorge.no ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=9225&lang=NO Markedssjef Frode Olsen i Din Baker forteller om stor interesse for norsk havrebrød i Berlin. Foto: Arne Rød, Innovasjon Norge http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=9226&lang=NO