Håndterminaler fra Intermec øker effektiviteten til Dansk Supermarked

Danmarks største detaljhandelskonsern, Dansk Supermarked, ønsket å effektivisere arbeidet til butikkpersonalet og samtidig øke selskapets omsetning. For å oppnå disse målene investerte de i 2010 og 2011 i håndterminalen CN50 fra Intermec. Allerede nå sparer Dansk Supermarked tid og snart vil dette også gjøre seg gjeldende for omsetningen.

Best design til en gunstig pris

Konsernet Dansk Supermarked er en av de raskest voksende virksomhetene innen dansk detaljhandel og består av syv detaljhandelskjeder, samt varehuset Salling. Selskapet finnes i fem land og har 43.000 medarbeidere. I Sverige er selskapet representert via nesten 150 Netto-butikker.

Fra starten var det ingen selvfølgelighet at Dansk Supermarked skulle velge Intermec som samarbeidspartner. Håndterminaler fra tre forskjellige produsenter ble nøye vurdert. Dansk Supermarked hadde en egen utarbeidet kravspesifikasjon ved valg av håndterminaler. I tillegg til en rekke basiskrav, vurderte de også på pris, skjermstørrelse, oppløsning, batterilevetid, prosessorkapasitet og sikkerhetsinnstillinger for WiFi. Videre ønsket de et produkt som var solid og eksempelvis kunne tåle et fall ned på harde gulv fra en høyde på 1,5 meter.

-     Det som til slutt avgjorde vårt valg, var at produktene til Intermec hadde en gunstig pris i tillegg best design. CN50 ligger godt i hånden og er ergonomisk god å jobbe med, sier Kasper Jørgensen, IT-sjef hos Dansk Supermarked.

At investeringen skulle bidra til økt omsetning var viktig for Dansk Supermarked, når de skulle investere i nye håndterminaler. De nye håndterminalene gir bedre kontroll over produkter som er i ferd med å ta slutt og ved å holde øye med at varene ikke blir utsolgt, vil terminalene bidra til at omsetningen øker. Dansk Supermarked følger opp investeringen ved å kontrollere andel utsolgte varer. Målet er å kunne øke omsetningen som følge av investeringen allerede i løpet av 2013.

Økt fleksibilitet i butikkene

Dansk Supermarked har fremdeles sine stasjonære datamaskiner, men produktene fra Intermec har betydd positive endringer i og med at arbeidet er blitt mer fleksibelt og lettere å utføre. Arbeidet er blitt mer effektivt for medarbeiderne og fram for alt for butikksjefene, som nå kan gjøre jobben ute i butikken i stedet for å sitte foran datamaskinen inne på sine kontorer.

-     Hensikten med produktene fra Intermec er ikke bare å spare tid, men også å gjøre det daglige arbeidet lettere. De ansatte er fornøyd med de nye håndterminalene og setter pris på at de kan utføre arbeidet sitt ute i butikken, sier Kasper Jørgensen.

Dansk Supermarked benytter CN50 til tre forskjellige arbeidsområder.  I første rekke handler det om å holde orden på antall varer i butikkhyllene og på lageret, for å hindre at varene blir utsolgt. For øvrig brukes den til å bestille etiketter og til å registrere varer i butikken som har passert best-føre-dato.

Håndterminalen CN50 har høy ytelse innen stemme- og datakommunikasjon og virker utmerket til mobilt arbeid ute i butikken. I CN50 er det standard med et 3-MP fargekamera med høy ytelse og mulighet til å skanne strekkoder. Integrert Bluetooth gir også sikker og trådløs tilkobling til hodetelefoner, mobile skrivere og andre Bluetooth-kompatible enheter.

Fortsatt samarbeid

Samarbeidet mellom Intermec og det danske detaljhandelsselskapet er fortsatt i startfasen, men Dansk Supermarked er godt fornøyd med de nye produktene og ser lyst på et framtidig samarbeid.

-     Vi er fornøyd med de produktene fra Intermec vi bruker i dag. I takt med at vi åpner nye butikker, vil vi også ha behov for flere produkter som kan ta seg av logistikken. Formodentlig kommer vi til å investere i flere av produktene til Intermec i framtiden, sier Kasper Jørgensen.

Også Intermec håper på et fortsatt samarbeid:

-     Vi er meget glade for samarbeidet med Dansk Supermarked og ser fram til fortsettelsen, sier Bo Simon Larsen, Country Manager hos Intermec Technologies i Danmark.

Profilen

• Dansk Supermarked er det største detaljhandelskonsernet i Danmark og består av syv detaljhandelskjeder, samt varehuset Salling.
  • Konsernet har ca. 43.000 medarbeidere fordelt på fem land.
  • I konsernet inngår ca. 1.300 butikker.
  • Årsomsetningen beløper seg til 66 milliarder danske kroner.

Problemet

• Butikksjefene brukte stasjonære datamaskiner inne på sine kontorer og fikk dermed ikke tilstrekkelig tid ute i butikken.

Målet

• ROI innen få år
  • Lettere arbeid for medarbeiderne

Løsningen