Giro d'Italia Big Start Israel

• Første dag vil rytterne begynne Giroen med et 10,1 km langt temporitt med Jerusalems ikoniske Gamleby som bakgrunn.

• Annen dag begynner ved de vakre Bahai-hagene i Haifa, og rytterne vil passere gjennom de historiske byene Akko og Caesarea, før de når målstreken på Tel Avivs strandpromenade – totalt 167 km.

• Tredje dag begynner i Beer Sheva og omfatter Sør-Israels mest dramatiske landskap, inkludert den spektakulære erosjonssirkelen Makhtesh Ramon, før målgang i rødehavsresorten Eilat – totalt 226 km.

Giro d'Italia arrangeres hvert år i Italia og går over 21 etapper i løpet av en treukers periode. Det blir sett av flere hundre millioner seere i 194 land. Rittet i 2018 vil bli den 101. utgaven av Giroen. Siden 2006 har Giroen annethvert år begynt med en såkalt «Big Start» utenfor Italia, som får svært stor oppmerksomhet. Tidligere «Big Starts» har brakt spenningen fra Giroen til Nederland, Danmark, Nord-Irland og Belgia. «Big Start» i Israel vil bli første gang at en av sykkelsportens Grand Tours – Giro d'Italia, Tour de France og Vuelta a España – blir arrangert utenfor Europa.

Israel gjør seg klar til et enestående Giro d'Italia-arrangement

En presseorientering ble avholdt i forkant av «Big Start» i årets Giro d'Italia. Med de tre første etappene av rittet i Israel vil det være første gang at en av sykkelsportens tre Grand Tours (Giro d'Italia, Tour de France og Vuelta a España) arrangeres utenfor Europa. På gårsdagens orientering ble statistikk og detaljer fra «Big Start» lagt frem, og det vil bli Israels største idrettsarrangement noensinne.

Orienteringen inkluderte en omfattende gjennomgang av forberedelsene til det enorme logistikkarbeidet – 176 av verdens beste ryttere vil sykle på Israels veier fra nord til sør. I tillegg til syklistene vil rundt 1200 medhjelpere og hundrevis av internasjonale pressefolk komme til Israel.

Orienteringen ble innledet av filantropen Sylvan Adams, som er ærespresident i «Big Start Israel» og drivkraften bak å få rittet til Israel. Han beskrev prosessen med å sikre at starten av Giroen ble lagt til Israel og bemerket at mange andre land hadde ønsket å arrangere denne delen av rittet. Adams understreket også hvor viktig rittet er for å vise frem landet til resten av verden, spesielt de 16 timene med direktesending.

Daniel Benaim, adm.dir. i Comtec, hovedprodusenten av «Big Start Israel», ga et overblikk over tall og kostnader knyttet til produksjonen, og beskrev det som en «enestående logistikkoperasjon, som man neppe vil se maken til med det første.» Han beskrev ankomsten av ryttere og medhjelpere fra profflagene på Ben Gurion internasjonale lufthavn i løpet av de kommende dagene, i tillegg til prosessen med å losse utstyr som blir sendt til Israel sjøveien og med fire lastefly.

Transporten av alt utstyret mellom de forskjellige start- og målpunktene under rittet i Israel vil gjennomføres med 8 trailere, 16 busser, 16 flyttebiler, i tillegg til 800 andre kjøretøyer og et titalls lastebiler. Mange av disse blir lakkert i fargene og med logoene til de 22 deltagerlagene og blir utstyrt med kommunikasjonsutstyr.

Et team av flere titalls produksjonsarbeidere – logistikkprodusenter, teknikere, driftspersonell, innholdsarbeidere, transportarbeidere og andre vil være tilgjengelig for rittet og sidearrangementer, slik som den offisielle presentasjonen av lagene på Safraplassen i Jerusalem den 3. mai, som vil direkteoverføres av Eurosport.

«Lederne for deltagerlagene kom også på besøk for en ukes tid siden, og de ble alle svært imponert over forberedelsene. Totalt 6000 politibetjenter og sikkerhetsvakter vil ha ansvaret for 4000 timer med sikkerhetsarbeid, inkludert 60 kilometer med veisperringer, 50 politimotorsykler, private sikkerhetsselskaper osv.»

«Den mest komplekse siden ved produksjonen er faktisk selve sendingen til Eurosport og de israelske sportskanalene.  Det vil bli den største TV-produksjonen i Israel noensinne og vil bli utført av rundt 50 internasjonale og 20 israelske medarbeidere.  Sendingen vil overføres til ca. én milliard seere i 194 land rundt om i verden,» forklarte Benaim.

«Det er kun tre selskaper i verden som kan produsere en trådløs overføring av denne typen, som begynner med et nettverk av kameramenn som kjører i alle etappene i rittet, som deretter overføres til helikoptre, og derfra direkte til et fly og til overføringskjøretøyer som redigerer alt i sanntid. Det belgiske selskapet Video House og utstyret deres er allerede på vei til oss og vil ankomme til havnen i Ashdod i løpet av de neste dagene.»

For mer informasjon om Giro d'Italia kan du besøke

Best Regards,

Erika Samuelsson

PR manager