Ny rekord for innkommende turisme i 2013! Direktefly til Israel fra Norden – 2014!

Rekordhøye tall for turismen i Israel i fjor. Fra januar-desember 2013 kom det 3,54 mill. besøkende fra hele verden til Israel, ifølge Israels sentrale statistikkbyrå (CBS). Dette er en økning på 1 % sammenlignet med samme periode i 2012 og en økning på 5 % sammenlignet med 2011.

Den nye rekorden gjelder også for det nordiske markedet. I 2013 besøkte 85 500 nordiske turister Israel, noe som er 5 % mer enn i 2012.

Turister fra Sverige sto for den største økningen på 9 prosent (25 800) sammenlignet med 2012 og 18 % økning i forhold til 2011. Fra Finland og Norge økte turismen med 6 % (19 500) og 4 % (18 400) sammenlignet med 2012. Fra Danmark kom 21 000 reisende, noe som er 2 % flere enn i 2012.

"Turismen er en viktig vekstmotor for økonomien – den skaper arbeidsplasser i både byene og på landsbygda, og genererer ca. 8,3 mrd. EURO pr. år", sier Israels turistminister Uzi Landau. "Vi har et fantastisk turistprodukt, og vi må innse det store potensialet i dette. I 2014 vil vi slå rekorden fra 2013", sier turistministeren, ved åpningen av den årlige konferansen International Mediterranean Tourism Market (IMTM) i Tel Aviv i februar i år.

During the first two months , January and February , we have an incredibly strong increase of tourists from Finland and Denmark compared to the same period in 2013 and 2012. From Sweden, a smaller rise and from Norway , a drastic reduction from the same period in 2013 and 2012. See table below.

Direktefly til Tel Aviv, Israel

Oslo – ingen direktefly

- Norwegian – onsdag, torsdag og søndag hele året.

- SAS - mandag og onsdag i sommersesongen.

København

- SAS – tirsdag, torsdag og lørdag i sommerhalvåret.

- Norwegian – mandag, fredag og søndag hele året.

Helsingfors

- Finnair – mandag og fredag hele året.

Erika Samuelsson PR manager

pr@igto.se

Tel. 46 8 213386 Mobil. 46 72 3113386

Les mer på www.goisrael.no

Om oss

Det Israelske Turistkontor har som oppgave å markedsføre Israel som destinasjon i Norden og Baltikum, samt å formidle turistinformasjon til allmennheten i disse landene. Den Israelske Statens Turistbyrå arbeider direkte under turistministeriet i Israel. Sammenlagt finnes 18 turistbyråer rundt om i verden som arbeider med å fremme turismen til Israel. Opplev det unike Israel – Besøk Tel Aviv, Party- og Beachbyen ved Middelhavet som aldri sover – Streif rundt i fascinerende Jerusalem med sine tre verdensreligioner – Flyt på det helsebringende Dødehavet – Svøm med delfiner og snorkle i Rødehavets korallrev ved Eilat – Gå i Jesus fotspor i det Hellige landet – Vandre i Galilea med sin utrolige natur.

Quick facts

Tweet dette

Sitater

Turismen er en viktig vekstmotor for økonomien – den skaper arbeidsplasser i både byene og på landsbygda, og genererer ca. 8,3 mrd. EURO pr. år. Vi har et fantastisk turistprodukt, og vi må innse det store potensialet i dette. I 2014 vil vi slå rekorden fra 2013.
Israels turistminister Mr. Uzi Landau