Tusenvis av arkeologiske kulturminner fra samlingen med nasjonalskatter er nå tilgjengelige online

Israelske kulturminnestyresmakter (the Israel Antiquities Authority) arbeider kontinuerlig for å dele og gjøre tilgjengelig landets arkeologiske skatter. I den forbindelse har de nylig lansert en egen nettside for nasjonalskattene med et utvalg av de tusener av gjenstander som befinner seg i samlingen og som strekker seg fra en million år «før nåtid» til den ottomanske perioden.

Nettsiden, som for tiden omfatter ca. 5 700 kulturgjenstander, blir kontinuerlig oppdatert, og nye høyoppløste bilder av kulturminnene og informasjon om dem legges til jevnlig. Kulturminnene er arrangert både kronologisk (etter arkeologiske perioder) og typologisk (etter type kulturminne). Informasjonskortene presenterer detaljerte arkeologiske data om det utvalgte kulturminnet, inkludert kilde, type, dimensjoner, materiale, hvor det ble oppdaget, datering og bibliografi.

Online-prosjektet til National Treasure og Rockefeller Museum forener flere ambisiøse digitaliseringsprosjekter igangsatt av de israelske kulturminnestyresmaktene, inkludert Leon Levy Dead Sea Scrolls Digital Library (digitalisert samling av Dødehavsrullene), nasjonalarkivene fra 1919–1948 og online Survey Maps (oppmålingskart), for å gjøre den unike informasjonen tilgjengelig for offentligheten.

I tillegg har de israelske kulturminnestyresmaktene gitt seg i kast med et større prosjekt for å gjøre høyoppløste bilder av og informasjon om de enestående arkeologiske samlingene som vises i Rockefeller Museum i Jerusalem tilgjengelig på Internett. Dette er første gang hele samlingen som vises i et museum i Israel blir fotografert og gjort tilgjengelig online.

Elena Negut

Email. pr@igto.se