Jula leder an utviklingen og slutter med lavenergipærer

Jula var først ute med å slutte å selge den gamle typen glødepærer, og nå er Jula først ute med å fase lavenergipæren ut av sortimentet.

– Årsaken til at Jula nå velger å slutte helt med lavenergipærer, er at vi for øyeblikket kan tilby et energibesparende og mer miljøvennlig alternativ fra vårt omfattende utvalg av LED-pærer, som på alle måter er bedre enn lavenergipærer. I dag finnes det ingen grunn til å velge en lavenergipære foran en energieffektiv LED-pære, sier Karl-Johan Blank, Julas konsernsjef og eier.

– Ved å slutte å produsere og selge lavenergipærer, bidrar vi dessuten til et mer miljøvennlig samfunn, ettersom lavenergipærer fortsatt inneholder miljøskadelig kvikksølv, sier Joachim Frykberg, adm.dir. Jula AB.

Det er mange grunner til at Jula nå slutter med lavenergipærer. Alle lavenergipærer har nå et energibesparende alternativ i LED-sortimentet. Lavenergipærene inneholder dessuten miljøfarlig kvikksølv, noe som innebærer en miljø- og helserisiko ved avfallshåndtering av pærer. Lavenergipærer takler kulde dårlig, og har lang tennetid. De er ofte større enn glødepærer, noe som ofte gjør at de ikke passer i tradisjonelle armaturer. Dessuten kan nesten ingen lavenergipærer dimmes. I tillegg har lavenergipæren relativt kort levetid sammenlignet med dagens LED-pærer, og det betyr at de må byttes oftere, noe som generer mer miljøskadelig avfall.

Hvorfor er LED-pæren et bedre alternativ enn lavenergipæren?

LED-pæren inneholder ikke kvikksølv, den tåler kulde, og i likhet med de gamle glødelampene oppnår de full lysstyrke med det samme de slås på. I dag kan nesten alle LED-pærer dimmes, og de har samme størrelse og utførelse som vanlige glødepærer, noe som betyr at man ikke trenger å være usikker på om pæren får plass i armaturen. Dessuten har de lang levetid sammenlignet med lyspærer og sparepærer.

Spørsmål kan rettes til:

Joachim Frykberg, adm.dir. Jula AB, +46 701-90 29 30, joachim.frykberg@jula.se
Per-Gunnar Eklöf, produktsjef Jula, +46 722 19 14 12, per-gunnar.eklof@jula.se
Magnus Ljung, informasjonssjef, +46 703-80 95 70, magnus.ljung@jula.se

Jula AB er et familieeid foretak med hovedkontor og sentrallager i Skara. Jula tilbyr kreative hjemmefiksere og profesjonelle et attraktivt utvalg til lave priser via varehus. Jula har ca. 2800 ansatte og totalt 82 varehus, 44 i Sverige, 26 i Norge og 12 i Polen. I 2015 omsatte Jula-konsernet for rundt 5,4 milliarder SEK.

Gå gjerne inn på www.jula.com for mer informasjon.

Tags:

Sitater