Jula omsatte for 1,7 milliarder i Norge

Det går fortsatt godt for Jula i Norge. I 2015 ble det omsatt for 1,7 milliarder NOK på det norske markedet. Resultatet før skatt endte på 84 millioner NOK (skatt 22,7 millioner NOK).

Omsetningen for Jula-konsernet totalt endte på 5,9 milliarder SEK, med et resultat på 638 millioner SEK (hvorav 143 millioner SEK betales i skatt).

Resultat og omsetning er på linje med tidligere år og er noe bedre enn forventet.

– Resultatet tyder på finansiell styrke. Vi klarer å tjene penger i et tøft klima. Samtidig blir konkurransen stadig hardere, og det er mange utfordringer som vi må kunne takle på lang sikt. Resultatet gir oss bedre forutsetninger og handlingsrom for fremtiden, sier Per Jacobsen, administrerende direktør.

2015 var et turbulent år med mange faktorer som har vært ugunstige for Jula. Usedvanlig mange ekstraordinære hendelser har gjort planleggingen vanskeligere.

I sin virksomhet møter konsernet risikoer og usikkerhetsfaktorer som økt konkurranse, økte innkjøpspriser og endringer i valutakurser. Den økte dollarkursen har påvirket innkjøpsprisene, ikke minst i året som har gått, men denne effekten har man kunnet parere bl.a. gjennom prisjusteringer, reduserte innkjøpspriser og positive valutahandler i ulike finansinstrumenter. Dette har brakt med seg noen svært viktige engangseffekter.

– Vi jobber kontinuerlig med valutaen og råvareprisene, og resultatet viser at vi har lykkes rimelig godt med det, sier Per Jacobsen.

Julas lønnsomhet skaper dessuten forutsetning for fortsatt vekst. I tillegg utvikles virksomheten med et nytt lojalitetsprogram for bedriftskunder, JulaPro, samt utvikling av e-handel.

Gevinsten kommer også Julas medarbeidere til gode.

– Vi tar vare på våre engasjerte medarbeidere som gjør en svært god jobb hver eneste dag. Derfor føles det bra at vi har mulighet til å dele ut bonus for dette året også, sier Per Jacobsen.

Spørsmål kan rettes til:

Per Jacobsen, administrerende direktør, +47 67 92 30 33, per.jacobsen@jula.no

Varehuskjeden Jula er et svensk familieforetak som eies av Karl-Johan Blank. I 1984 ble Jula Postorder AB startet opp (nå Jula AB) med Karl-Johan Blank som en av deleierne. Jula ble imidlertid grunnlagt allerede i 1979, men da var det en produksjonsindustri. I 2008 ble Jula Norge AS etablert, og vi åpnet de første varehusene.

Jula tilbyr kreative hjemmefiksere og profesjonelle et attraktivt utvalg til lave priser via varehus. Jula har ca. 2800 ansatte og totalt 86 varehus, hvorav 46 i Sverige, 28 i Norge og 12 i Polen. I 2015 omsatte Jula i Norge 1,7 milliarder NOK.

Besøk gjerne www.jula.com for mer informasjon.

Tags:

Sitater