Ny rekord for Jula - En halv milliard i overskudd

2013 ble et nytt rekordår for Jula.

For første gang ble overskuddet på over en halv milliard SEK (drøyt 515 millioner SEK).

– Bra lønnsomhet borger for fortsatt satsing. Foran oss har vi store investeringer med utbygging av vårt sentrallager, åpning av nye varehus, nye datasystemer og enda lenger fram i tid ekspansjon på nye markeder. Det gode resultatet i 2013 gjør at vi kan fortsette ekspansjonen med uforminsket styrke, sier Karl-Johan Blank, konsernsjef og hovedeier.

Omsetningen i 2013 ble drøyt 4,9 milliarder SEK, og med et overskudd på 515 millioner SEK gir det et resultat på drøyt 10 prosent.

– Man kan konstatere at vi har hatt et fantastisk bra år. Vi har økt med drøyt 27 prosent sammenlignet med 2012, da overskuddet ble 405 millioner SEK. En del av forklaringen er at vi har solgt bra i alle våre åtte produktkategorier. Nå har vi et sortiment som gjør oss mindre følsomme for været og mindre følsomme for sesongsvingninger. De siste par årene har vi hatt et program for å utvikle varehuskonseptet, og det har bra effekt allerede nå, sier administrerende direktør Joachim Frykberg.

Totalt har det kommet åtte nye varehus i løpet av 2013, og ved årets slutt hadde Jula 67 varehus (38 i Sverige, 19 i Norge og 10 i Polen).

Med det sterke resultatet fra 2013 i ryggen er det fullt fokus på fortsatt utvikling og ekspansjon.

– Vi har store forventninger til 2014, og året har begynt riktig bra med flere sterke kampanjer og bra salg. I løpet av 2014 kommer vi til og med til å åpne 12-14 nye varehus i våre tre markeder, sier Joachim Frykberg.

Ved ytterligere spørsmål:

Per Jacobsen, Administrerende direktør, Jula Norge, +47 67 92 30 33, per.jacobsen@jula.no

Jula AB er et familieeid selskap med hovedkontor og sentrallager i Skara i Sverige. Jula tilbyr kreative hjemmefiksere og profesjonelle et attraktivt utvalg til lave priser via varehus. Jula har ca. 2 300 ansatte og totalt 68 varehus, 38 i Sverige, 19 i Norge og 11 i Polen. I 2013 omsatte Jula-konsernet for ca. 4,9 milliarder SEK.

Gå gjerne inn på www.jula.com for mer informasjon. Du får katalogen i ditt nærmeste Jula-varehus.

Tags:

Sitater