JYSK gir 10 tonn nødhjelp til Haitis barn

Den største donasjonen av varer i JYSKs historie er nå på vei til SOS-barnebyer på Haiti. JYSK sender 7000 tepper og 5000 soveposer til det jordskjelvrammede landet. “Med varene fra JYSK kan vi hjelpe tusenvis av ofre,” kommenterer direktøren for SOS-barnebyer.

10 tonn med nødhjelp – eller mer enn 23 kilometer med tepper og soveposer - til en verdi på over 1,1 millioner danske kroner – er nå på vei fra JYSK sitt gigantiske lager i Danmark til SOS-barnebyer på Haiti. Tre lastebiler fylt med tepper og soveposer kjører denne uken direkte til Frankfurt i Tyskland, hvor SOS-barnebyer sender nødhjelp med fly til Haiti. ”Vi har rett og slett ikke klart å få tak i de mest basale tingene til ofrene, og våre kollegaer på Haiti spurte etter hjelp. JYSK var raskt ute med å svare, og var villig til å donere tepper og soveposer - noe av det vi fortvilet trenger,” forklarer Hanne Elisabeth Rasmussen, Direktør for SOS-barnebyer i Danmark. 1,1 million danske kroner i nødhjelp Nødhjelpen fra JYSK, med en verdi på over 1 million danske kroner, er den største donasjonen av varer i selskapets historie, forteller Jonas Schrøder, JYSKs CSR Manager. Donasjonen til SOS-barnebyer kommer i tillegg til de litt over 1 million danske kronene grunnlegger og eier Lars Larsen, donerte til Afrika og Haiti under den årlige innsamlingsaksjonen “Danmarks Innsamling 2010” i Danmark sist søndag. ”Katastrofen på Haiti er en av de største i nyere tid. Landet var allerede på avgrunnens rand, og jordskjelvet dyttet det over kanten. Situasjonen er ekstraordinær – og når behovet for de varene vi har på lager er så stort, må vi bare reagere” forklarer Jonas Schrøder. SOS-barnebyer har to byer på Haiti; en barneby i den hardt rammede hovedstaden, og en på den nordre delen av øya. Heldigvis ble ingen av barnebyene ødelagt av jordskjelvet – men folk strømmer til dem for å få hjelp, da de er kjent som et trygt område for foreldreløse barn. De 7000 teppene og 5000 soveposene blir delt ut til barn og familier som SOS-barnebyer hjelper. Det er både barn som oppholder seg i barnebyene som har blitt skilt fra familiene sine, i tillegg til tusenvis av familier som har mistet alt. De har ikke en gang noe å legge over barna når de skal sove, men det får de nå,” sier Hanne Elisabeth Rasmussen. Fakta: - Ca 10 tonn varer fra JYSK (tre fulle lastebilder) - 7000 tepper og 5000 soveposer - Fyller ca 102 kubikkmeter - Kjøres fra lageret i Uldum på Jylland på torsdag - Ankommer Frankfurt Lufthavn fredag - Blir fløyet til Den Dominikanske Republikk - Fraktes til slutt med lastebil inn til Haiti Ytterligere informasjon: Communications Manager Line Grove Hermansen, SOS Children's Villages, +45 2014 4430 / lgh@sos-borneby.dk Jonas Schrøder, Communications & CSR Manager at JYSK, +45 4090 5493 / jsch@jysk.com Om SOS-barnebyer: SOS-barnebyer gir foreldreløse og forlatte barn et trygt hjem og skolegang i ca 500 barnebyer, mens barnebyens lokalsamfunn utvikles gjennom SOS-barnebyers barnehager, skoler, leger, sosiale sentere eller nødprogram. Over en million mennesker får hjelp gjennom SOS-barnebyers arbeid i 132 land. SOS-barnebyer er uavhengig av politiske og religiøse interesser. Les mer på www.sos-borneby.dk Om JYSK: Lars Larsen åpnet sin første butikk i 1979. I dag er JYSK en internasjonal gruppe med omtrent 1600 butikker i 32 land og med 15000 ansatte. JYSK ønsker å gi alle et godt tilbud og har ambisjoner om å åpne butikker over hele verden. Gruppen er eid av Lars Larsen, og den årlige omsetningen er på ca 2,15 milliarder euro.