Kjell & Company går inn i Norge og åpner norske www.kjell.com og 7 butikker

Report this content

Den svenske elektronikktilbehørskjeden Kjell & Company åpner netthandel og sine første syv butikker i Norge i løpet av oktober og november.

Kjell & Company omsatte i 2014 for 1,040 MSEK med god lønnsomhet, har en godt utviklet netthandel og har så langt 86 fysiske butikker i Sverige. Selskapet ble startet for 27 år siden og har siden det hatt kontinuerlig lønnsom tilvekst. Kjell & Company ble startet av Marcus Dahnelius og hans to yngre brødre Fredrik og Mikael og pappa Kjell. I mai 2014 kjøpte det nordiske risikokapitalselskapet FSN Capital 71 % av aksjene. Familien Dahnelius er fortsatt aktive medeiere i selskapet med en betydningsfull eierandel på 24 %. Resterende aksjer eies av personer i ledende roller i selskapet samt SEB som også finansierer selskapet.

Det neste store steget i selskapets utvikling er ekspansjon til Norge. Den langsiktige målsettingen er å ha minst 60 butikker i Norge. De første butikkene åpner i oktober og november på følgende steder:

Oktober

• Netthandel
  • Lørenskog Storsenter, Oslo
  • Storo Storsenter, Oslo
  • Biskop Gunnerus’ Gate, Oslo
  • Ski Storsenter, Oslo
  • Sandvika Storsenter, Oslo

• Sørlandssenteret, Kristiansand
  • Jessheim Storsenter, Oslo

– Vi har i flere år studert markeder i forskjellige land. Det finnes mange likheter mellom den norske og den svenske detaljhandelen som gjør at vi er overbevist om at Norge passer oss best som første etablering utenfor Sverige, forklarer etableringssjef Mikael Dahnelius.

De norske Kjell & Company-butikkene kommer til å følge det opprinnelige svenske konseptet. Sortimentet blir det samme bortsett fra noen landsbestemte tilpassinger. Det betyr at alle de 9000 artiklene er tilgjengelig i samtlige butikker. Som i de andre Kjell & Company-butikkene er butikklokalene forholdsvis små. Konseptet bygger på at cirka 10 % av artiklene eksponeres i butikken og de resterende 90 % ligger på lageret bak disken.

Flere svenske medarbeidere har valgt å følge med selskapet i sin satsning i Norge.

– Det er viktig at selskapskulturen, som er en så viktig del i Kjell & Company, også blir en naturlig del i den norske driften. For å lykkes med dette på best mulig måte trenger vi å ha med oss en del svenske medarbeidere til Norge, sier Andreas Rylander, landssjef for Kjell & Company i Norge.

– Dette er et veldig spennende skritt i selskapets utvikling og et første skritt i en internasjonal ekspansjon, forklarer Kjell & Companys VD Thomas Keifer.

– Kjell & Company har etter vår investering for litt over et år siden fortsatt den meget positive utviklingen, helt på linje med våre forventninger. Den norske ekspansjonen er et viktig og naturlig skritt i selskapets utvikling. Det er spesielt gledelig at vi på så kort tid har fått så mange bra butikklokasjoner i Norge, sier Peter Möller, Partner på FSN Capital.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Thomas Keifer, VD
thomas.keifer@kjell.com
0046-735-452528

Mikael Dahnelius, etableringssjef
mikael.dahnelius@kjell.com
0046-703-219975

Peter Möller, FSN Capital
pm@fsncapital.com
0046-70-3733318

Sitater

Dette er et veldig spennende skritt i selskapets utvikling og et første skritt i en internasjonal ekspansjon.
Thomas Keifer, VD