2005 - et sterkt år for KLP Fondsforvaltning:

Oslo, 28.12.2005 2005 - et sterkt år for KLP Fondsforvaltning: Betydelig kundevekst og solid utvikling i KLPs fond KLP Fondsforvaltning har hatt en betydelig kundevekst det siste året. Selskapet er nå Norges femte største aksjefondsforvalter, og landets tredje største forvalter av globale aksjefond. Bakgrunnen for veksten er blant annet flere nye fondsprodukter, som har gitt en økning på 1,7 mrd kroner i eksterne mandater. KLPs globale indeksfond rundet et år den 17. desember 2005. Fondets størrelse ved starten var 3,3 mrd kroner, og etter 1 år er verdien økt til 5 mrd. Økningen skyldes både verdistigning og mange kundeinnskudd, både fra store institusjonelle investorer og privatpersoner. - I tillegg har KLP Fondsforvaltning lansert flere nye fond det siste året. Ikke minst har vi konsentrert oss om fond med indeksnær forvaltning. Dette er fond med rundt halvparten av kostnadene man tradisjonelt opplever som kunde i fondsmarkedet. Responsen har vært overveldende, med mer enn en milliard kroner i nye eksterne forvaltningsmandater, sier Ståle Øksnes, administrerende direktør i KLP Fondsforvaltning. Tradisjonelt har KLP Fondsforvaltning i hovedsak hatt morselskapet Kommunal Landspensjonskasse som kunde. Slik er det fortsatt, men selskapet er gjennom nye fondsprodukter lansert i 2005 i ferd med å posisjonere seg med kostnadseffektive fondstilbud også i det allmenne markedet. Satsningen har medført at KLP Fondsforvaltning klatrer på stigen over Norges største aksjefondsforvaltere; fra 9. plass i fjor til 5. plass i år. Ser man isolert på forvaltning av globale aksjefond, er KLP Fondsforvaltning nå landets 3. største aktør. KLP Fondsforvaltning investerer hele sin portefølje etter KLPs etiske retningslinjer. Disse er basert på bl.a. FNs konvensjoner om barnearbeid, korrupsjon, produksjon og salg av våpen og diskriminering av gravide. Det investeres heller ikke i tobakksindustri. For ytterligere informasjon, kontakt: Administrerende direktør KLP Fondsforvaltning Ståle Øksnes, mob 90 10 34 75 ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no