5 milliarder til pensjonistene

Kommunal Landspensjonskasse Oslo, 29.12.04 5 milliarder til pensjonistene I gjennomsnitt fikk 120 000 KLP-pensjonister 3000,- kroner i måneden fra selskapet i 2004. KLP utbetalte i 2004 brutto drøyt 5 milliarder kroner i pensjoner i 2004. Denne rekordhøye utbetalingen er en økning på rundt 7 prosent i forhold til året før. Det var veksten i alderspensjonene på ca. 12 prosent som var drivkraften bak denne sterke veksten i utbetalinger. Av samlede pensjonsutbetalinger representerte uføre- og tidligpensjon henholdsvis 1,6 og 0,7 milliarder kroner. Utbetalingene til tidligpensjon økte med vel 2 prosent i forholdt til året før. Andelen som tok ut tidligpensjon gikk sterkt ned i perioden 2000-2002 og lå relativt flatt i 2003. I 2004 synes det imidlertid å være en svak tendens til stigende uttak igjen. Utbetalingene til AFP 62-64 år, som utgjør nær halvparten av utbetalingene til tidligpensjon, økte med 6 prosent Utbetalinger til uførepensjoner økte med rundt 2 prosent 2004 tyder til å bli et meget godt år for KLP Forsikring. Forvaltningskapitalen i selskapet økte fra 126 milliarder kroner i 2003 til rundt 140 milliarder ved utgangen av 2004. Dette tilsvarer en vekst på hele 11 pst i selskapets forsikringsfond. Ved utgangen av tredje kvartal var bokført kapitalavkastning 4,3 prosent og verdijustert kapitalavkastning er 4,2 prosent. Dette gode resultatet er oppnådd bidrar til å styrke soliditeten i selskapet. Det har vært en høy aktivitet i markedet for kommunal tjenestepensjon også i år. 30 kommuner og 76 virksomheter fristilte seg. Blant kommunene valgte 22 å bli i KLP. I tillegg valgte Porsanger kommune å flytte fra Vital og tilbake til KLP. For ytterligere informasjon kontakt: kommunikasjonsdirektør i KLP Forsikring Ole Jacob Frich, 22 03 78 96 / 90 91 55 23 eller e-post: ole.jacob.frich@klp.no ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no