KLPs etiske krav fører til dialog

Kommunal Landspensjonskasse Oslo, 20.01.2005 KLPs etiske krav fører til dialog I november i fjor ble USAs fjerde største oljeselskap Marathon Oil utelukket fra KLPs investeringsportefølje på bakgrunn av en korrupsjonssak i Ekvatorial Guinea. – Oppføringen av Marathon Oil på KLP-listen har utløst en dialog mellom KLP og selskapet, sier rådgiver for etikk og samfunnsansvar Cornelia Moseid i KLP Kapitalforvaltning. På initiativ fra Marathon Oil var hun i går i møte med selskapet i Stockholm. Alle bedrifter KLP investerer i må oppfylle minstekrav til etikk og samfunnsansvar. Disse kravene følger av internasjonalt anerkjente FN-prinsipper og sentrale FN-konvensjoner. Selskaper som kan kobles til systematiske eller grove brudd på ett eller flere prinsipper i KLPs verdiplattform blir ekskludert fra KLPs investeringer i fem år, eller inntil en uavhengig tredjepart kan dokumentere at forbedring har funnet sted. - Reaksjonen fra Marathon Oil er ikke unik. I de 3 årene KLP har hatt etiske retningslinjer for kapitalforvaltningen er erfaringen at selskapene tar en ekskludering alvorlig. I de fleste tilfeller fører dette til reaksjoner hos de ekskluderte selskapene, og ofte opprettes det en dialog mellom det enkelte selskap og KLP. Vi opplever som regel at selskapene har et stort ønske om å opptre etisk, sier Moseid, som tar dette til inntekt for at KLPs etiske retningslinjer har effekt. På KLPs konferanse Etiske investeringer – en utfordring for offentlig sektor 28. januar vil Cornelia Moseid fortelle mer om hvordan KLP tar etiske retningslinjer fra teori til praktisk investeringsatferd. Se også vedlagte konferanseprogram med et variert utvalg av spennende foredrag og foredragsholdere. For påmelding til konferansen kontakt: Erik Qvam, 22 03 37 95 eller på e-post erik.qvam@klp.no For ytterligere informasjon kontakt: Rådgiver, etikk og samfunnsansvar i KLP Kapitalforvaltning Cornelia Moseid, 22 03 35 54 eller på e-post cornelia.moseid@klp.no ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=65098&fn=wkr0001.pdf