Krav om like god pensjon i privat sektor som i offentlig sektor

Kommunal Landspensjonskasse Oslo, 12.01.2005 Krav om like god pensjon i privat sektor som i offentlig sektor En undersøkelse som MMI har utført for KLP Forsikring avdekker at 9 av 10 nordmenn mener at ansatte i privat sektor bør ha like gode tjenestepensjonsordninger gjennom sin arbeidsgiver som ansatte i offentlig sektor. I dag mangler nær en halv million arbeidstakere i private bedrifter pensjonsordning gjennom arbeidsgiver. Flere har i det siste påpekt at pensjonsordningene for offentlig ansatte er for gode og at de må endres. Undersøkelsen som MMI har gjennomført viser imidlertid at 9 av 10 nordmenn mener at en slik ordning bør utvides til å gjelde også privat sektor. - Det er kanskje ikke så overraskende at de aller fleste nordmenn mener at man skal ha en lik pensjonsordning uansett hvor man jobber, sier Ole Jacob Frich, kommunikasjonsdirektør i KLP Forsikring. - Pensjonsordningene i staten og kommunene har en rekke gode kvaliteter som de private ikke kan tilby, blant annet gjennom overføringsavtalen. I det offentlige sikrer denne avtalen at man ikke mister pensjon eller opptjeningstid ved å skifte arbeidsgiver. Private bedrifter kan dessverre ikke tilby overføringsavtalen som en del av sitt pensjonsprodukt, avslutter Frich. Undersøkelsen ble gjennomført 9. – 12. november 2004 med 1003 respondenter i befolkningen. Et kort sammendrag er vedlagt. For ytterligere informasjon kontakt: kommunikasjonsdirektør i KLP Forsikring Ole Jacob Frich, 22 03 78 96 / 90 91 55 23 eller e-post: ole.jacob.frich@klp.no ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=63112&fn=wkr0001.pdf http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=63112&fn=wkr0003.pdf